Sveriges bästa orienterare möts på Gotland

Karolin Ohlsson och Gustav Bergman kan åter stå som slutsegrare i Swedish Leauge. Men trots stor poängskillnad går det inte att räkna bort världsmästaren Tove Alexandersson när finalen avgörs på Gotland i helgen.
Karolin Ohlsson vann SM-sprinten över Tove Alexandersson förra helgen och kan vinna Swedish Leauge för tredje gången i helgen. Bild: Sara Malmborg

I helgen är det final i Swedish Leauge på Gotland. Tävlingen avgörs i en långdistans i morgon, lördag, samt en förkortad långdistans med jaktstart på söndag. Först i mål i jaktstarten vinner Swedish League och är därmed Sveriges bästa orienterare över hela säsongen i senior- och juniorklasserna.

Hittills har fem deltävlingar genomförst. På damsidan leder Karolin Ohlsson, Järla, som förra helgen vann över världsmästaren Tove Alexandersson, Stora Tuna, i sprint-SM. Karolin Ohlsson har chans att ta sin tredje raka totalseger i Swedish Leauge. På andra plats ligger Sara Hagström, IFK Göteborg och på tredje Emma Bjessmo, IFK Lidingö.

Tove Alexandersson, som insjuknade i Covid-19 efter VM i Tjeckien i somras och skadade knäet under världscupen i Idre, har inte sprungit alla deltävlingar. Hon ligger därför på en tjugonde plats i den totala sammanställningen. Men lyckas Tove Alexandersson göra en bra långdistans kan hon ta in mycket tid till söndagens jaktstart och går därför inte helt att räkna bort som totalvinnare.

På herrsidan kan Gustav Bergman, Ravinen, ta sin sjunde totalseger i Swedish Leauge. Efter honom jagar Eskil Kinneberg och Isac von Krusenstierna, båda från OK Kåre.

Årets stjärnskott inom orienteringen, Hanna Lundberg, Ok Renen, och Viktor Svensk, Stora Tuna, leder totalställningen för juniorer.

Tävlingarna kommer webbsändas med start klockan 9.45 båda dagarna.

Länk lördag

Länk söndag

För mer information:

Magnus Ihreskog, mediavärd, 0739-252607

Länk till totalställningen inför finalen seniorer. https://eventor.orientering.se/Standings/View/Series/986

Länk till totalställningen inför finalen juniorer. https://eventor.orientering.se/Standings/View/Series/987