Sveriges Bussföretag har träffat ett nytt Bussbranschavtal med Kommunal

Sveriges Bussföretag har träffat ett nytt Bussbranschavtal med Kommunal. Avtalet omfattar 26 000 arbetstagare och det samlade avtalsvärdet landade på 5,4 procent. Avtalet gäller från och med den 1 januari 2021 till och med den 30 september 2023.

”Bussbranschen har drabbats hårt av coronapandemin och det är därför viktigt att det nya Bussbranschavtalet landade på märket och med en lång avtalsperiod vilket innebär långsiktiga förutsättningar för företagen”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Sveriges Bussföretag.

”Bussbranschen verkar under hård konkurrens med stora utmaningar på bland annat kompetensförsörjningsområdet. Med det nya avtalet skapar vi förutsättningar för en konkurrenskraftig bussbransch”, säger Marcus Dahlsten.

Avtalet omfattar två lönerevisionstillfällen, ett tillfälle den 1 maj 2021 och ett tillfälle den 1 oktober 2022.

I förhandlingarna har parterna enats om att genomföra de förändringar om försäkringar som Svenskt Näringsliv träffade överenskommelse om med LO och PTK den 7 april 2020. Överenskommelsen innebär bland annat att den lägsta åldern för intjänande av Avtalspension SAF-LO successivt sänks till 22 år. Sänkningen betyder att den tecknade avtalspensionen från den 1 januari 2021 tjänas in från 24 års ålder, från den 1 januari 2022 från 23 års ålder och från den 1 januari 2023 från 22 års ålder. Kostnaden för detta räknas av från löneökningarna vid de båda lönerevisionerna med 0,02 procent respektive 0,02 procent.

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Transportföretagen har 9 550 anslutna medlemsföretag med 202 800 anställda.

Munskydd i kollektivtrafiken30.12.2020 14:42:12 CETPressmeddelande

De nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheterna idag innehåller bland annat anvisningar om munskydd i den allmänna kollektivtrafiken. Folkhälsomyndigheten skriver på sin webbplats att det är den enskilde resenärens ansvar att se till att man har munskydd vid resor med obokad plats i kollektivtrafiken, något som välkomnas av Sveriges Bussföretag. Däremot är organisationen kritisk till att de företag som bedriver kollektivtrafik förväntas tillhandahålla munskydd för till resenärer som inte har ett eget.