Sveriges Byggindustrier byter namn till Byggföretagen

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Byggindustrier byter idag namn till Byggföretagen. - Byggföretagen samlar seriösa företagare i bygg- och anläggningsbranschen. ​Våra medlemmar finns i alla storlekar och verkar över hela landet. ​Tillsammans bygger vi Sverige på schyssta grunder, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.
Catharina Elmsäter-Svärd

Byggföretagen är en växande bransch- och arbetsgivarorganisation som idag har ca 3.700 medlemsföretag. ​

- Byggföretagen skapar jobb, välfärd och framtidshopp. Vi har nolltolerans mot fusk och jobbar för attraktiva kollektivavtal grundade i öppenhet mot omvärlden. Våra klimatavtryck ska minska och branschen bli mer jämställd. Med entreprenörskap driver vi hållbar tillväxt, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

I samband med organisationens namnbyte lanseras den nya webbplatsen www.byggforetagen.se där medlemsföretagen får en förbättrad service och rådgivning, full tillgång till Arbetsgivarguiden och utökat stöd för företagarens vardag.

Fakta om Byggföretagen och byggbranschen

• Byggföretagens vision är ett hållbart samhällsbygge i världsklass. För att åstadkomma detta fokuserar organisationen på fyra fokusområden: Attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt säkerhet. Hållbarhet är ett perspektiv som genomsyrar alla våra fyra fokusområden. Digitalisering är ett verktyg.
  • Byggföretagens medlemsföretag har tillsammans fler än 110.000 anställda.
  • Tre av fyra medlemsföretag i Byggföretagen har färre än 25 anställda.
  • Bygg- och anläggningsbranschens storlek motsvarar 11 procent av Sveriges BNP.
  • Branschen bidrar med drygt 29 miljarder/år i skatteintäkter.

Catharina Elmsäter-Svärd
Byggföretagens nya logotyp
Byggföretagens nya logotyp

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för ca 3.700 bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.