Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Den dysfunktionella bostadsmarknaden slår hårdast mot hushåll med svag ekonomi i starka arbetsmarknadsregioner.

- Unga vuxna trycks ut på den osäkra andrahandsmarknaden och tvingas hyra för 10 000 kr/mån eftersom man inte får lån till en bostadsrätt som skulle kosta 8 000 kr/mån. Då blir det också svårt att spara ihop till kontantinsatsen, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Bostäder motsvarar en tredjedel av drygt 500 miljarder kr i årliga bygginvesteringar. Denna tredjedel minskar så kraftigt att totalen sjunker – trots investeringsökningar i offentliga lokaler, vägar och järnvägar.

- Statens goda ekonomi får inte skymma behovet av breda strukturreformer inom bostads- och skattepolitiken. Sverige har snart 11 miljoner invånare. Behovet av fler bostäder är fortsatt stort, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23 CETPressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.