Sveriges Byggindustrier inviger landets första Säkerhetspark för byggbranschen vid Arlanda flygplats

Idag måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Bilden ovan är från säkerhetsparken i Esboo utanför Helsingfors, Finland.

Säkerhetsparken har en total yta på 15 000 kvadratmeter. I dagsläget finns 15 olika scenarier inom allt från arbete till hög höjd till asbest, säker schakt och ergonomi. Stationerna kan anpassas efter behov för att träna en uppsjö olika riskmoment.

Tid: Måndag 7 oktober 14.00 – 15.00
Plats: Kolstavägen 16 Märsta (Mellan Kolstavägen 2 och Kolstavägen 1). Se skyltning på plats.

Program:

14:00 - 14:05 Inledning

• Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier

14:05 - 14:30 Anförande ledande representanter:

• NCC - Henrik Landelius, affärsområdeschef NCC Building Sverige
  • Peab - Jesper Göransson, koncern vd
  • Skanska - Lars Jonson, vice vd Sverige
  • Håll Nollan - Ulrika Dolietis, vd
  • Erlandsson Bygg - Magnus Zetterlund, vice vd region Stockholm

14:30 - 14:35 Gemensam bandklippning inklusive fotografering

14:35 - 15:00 Rundvandring med demonstration av Säkerhetsparken. Tid för intervjuer.

Media är välkomna under hela arrangemanget. Anmäl deltagande till pressansvarig mattias.borrelid@sverigesbyggindustrier.se alternativt 070 586 58 07.

Sveriges Byggindustrier är initiativtagare till projektet. Med i styrgruppen sitter flera av landets största byggföretag, däribland: NCC. Skanska. Peab. Veidekke. JM. Bonava. Svevia. Erlandssons Bygg. Ramudden. Håll Nollan och Byggmästar’n i Skåne.

Amorteringskrav ger 7 800 färre bostäder per år4.10.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

Kreditrestriktioner i form av amorteringskrav och bankernas skärpta kvar att leva på kalkyler förklarar åtminstone halva fallet i bostadsbyggandet sedan 2017. – Ett minskat årligt byggande med minst 7 800 bostäder är allvarligt. Momsintäkterna från bostadsbyggandet blir årligen 4,6 miljarder kronor lägre. Det är ett tappat reformutrymme som kunde ha använts till fler sjuksköterskor, lärare och poliser, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Invigning av Sveriges första och enda Säkerhetspark för byggbranschen2.10.2019 10:06:05 CESTPressmeddelande

Måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.