Sveriges Byggindustrier motsätter sig förslaget till höjd entreprenörsskatt

Under hösten 2016 presenterade regeringen ett nytt förslag till höjning av den så kallade entreprenörsskatten. Sveriges Byggindustrier menar att de förändringar som föreslås kommer att försämra förutsättningarna för många av våra medlemsföretag men även för byggbranschen i stort. I värsta fall kommer förslaget att minska antalet nya jobb i landet och samtidigt som det kan bli svårare att leva på sitt lilla byggföretag för många småföretagare i byggbranschen. En annan konsekvens av förslaget är att incitamentet att anställa vitt till viss del försvinner, något som i förlängningen riskerar öka förekomsten av svartarbete. Det är en fråga som Sveriges Byggindustrier i många år framgångsrikt har arbetat för att motverka.

– Vi anser att utredningens förslag till stor del motverkar entreprenörskap, och i förlängningen sannolikt också kommer att medföra minskade skatteintäkter. Förslagen kommer främst att drabba mindre företag, nystartade företag samt delägare med små innehav, säger Sofie Wilhelmsson, skatteexpert på Sveriges Byggindustrier.

– I ett uppstartsskede måste den enskilde delägaren ofta gå i borgen för företaget, låna privat eller använda sitt privata sparkapital för att finansiera verksamheten. Det är också vanligt att eventuella investerare i nystartade verksamheter består av företagarens nära släktingar. De försämringar som nu föreslås kommer dock sannolikt innebära att fler närstående väljer att investera sina pengar på exempelvis på börsen istället. Det måste löna sig att ta risk även i byggbranschen, avslutar Sofie Wilhelmsson.

För kompletterande information, kontakta Sofie Wilhelmsson, skatteexpert, Sveriges Byggindustrier, sofie.wilhelmsson@sverigesbyggindustrier.se eller 070-344 58 63.

Sofie Wilhelmsson

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.