Sveriges Byggindustrier motsätter sig förslaget till höjd entreprenörsskatt

Under hösten 2016 presenterade regeringen ett nytt förslag till höjning av den så kallade entreprenörsskatten. Sveriges Byggindustrier menar att de förändringar som föreslås kommer att försämra förutsättningarna för många av våra medlemsföretag men även för byggbranschen i stort. I värsta fall kommer förslaget att minska antalet nya jobb i landet och samtidigt som det kan bli svårare att leva på sitt lilla byggföretag för många småföretagare i byggbranschen. En annan konsekvens av förslaget är att incitamentet att anställa vitt till viss del försvinner, något som i förlängningen riskerar öka förekomsten av svartarbete. Det är en fråga som Sveriges Byggindustrier i många år framgångsrikt har arbetat för att motverka.

– Vi anser att utredningens förslag till stor del motverkar entreprenörskap, och i förlängningen sannolikt också kommer att medföra minskade skatteintäkter. Förslagen kommer främst att drabba mindre företag, nystartade företag samt delägare med små innehav, säger Sofie Wilhelmsson, skatteexpert på Sveriges Byggindustrier.

– I ett uppstartsskede måste den enskilde delägaren ofta gå i borgen för företaget, låna privat eller använda sitt privata sparkapital för att finansiera verksamheten. Det är också vanligt att eventuella investerare i nystartade verksamheter består av företagarens nära släktingar. De försämringar som nu föreslås kommer dock sannolikt innebära att fler närstående väljer att investera sina pengar på exempelvis på börsen istället. Det måste löna sig att ta risk även i byggbranschen, avslutar Sofie Wilhelmsson.

För kompletterande information, kontakta Sofie Wilhelmsson, skatteexpert, Sveriges Byggindustrier, sofie.wilhelmsson@sverigesbyggindustrier.se eller 070-344 58 63.

Sofie Wilhelmsson

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier17.5.2018 13:11Pressmeddelande

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.