Sveriges Byggindustrier motsätter sig förslaget till höjd entreprenörsskatt

Under hösten 2016 presenterade regeringen ett nytt förslag till höjning av den så kallade entreprenörsskatten. Sveriges Byggindustrier menar att de förändringar som föreslås kommer att försämra förutsättningarna för många av våra medlemsföretag men även för byggbranschen i stort. I värsta fall kommer förslaget att minska antalet nya jobb i landet och samtidigt som det kan bli svårare att leva på sitt lilla byggföretag för många småföretagare i byggbranschen. En annan konsekvens av förslaget är att incitamentet att anställa vitt till viss del försvinner, något som i förlängningen riskerar öka förekomsten av svartarbete. Det är en fråga som Sveriges Byggindustrier i många år framgångsrikt har arbetat för att motverka.

– Vi anser att utredningens förslag till stor del motverkar entreprenörskap, och i förlängningen sannolikt också kommer att medföra minskade skatteintäkter. Förslagen kommer främst att drabba mindre företag, nystartade företag samt delägare med små innehav, säger Sofie Wilhelmsson, skatteexpert på Sveriges Byggindustrier.

– I ett uppstartsskede måste den enskilde delägaren ofta gå i borgen för företaget, låna privat eller använda sitt privata sparkapital för att finansiera verksamheten. Det är också vanligt att eventuella investerare i nystartade verksamheter består av företagarens nära släktingar. De försämringar som nu föreslås kommer dock sannolikt innebära att fler närstående väljer att investera sina pengar på exempelvis på börsen istället. Det måste löna sig att ta risk även i byggbranschen, avslutar Sofie Wilhelmsson.

För kompletterande information, kontakta Sofie Wilhelmsson, skatteexpert, Sveriges Byggindustrier, sofie.wilhelmsson@sverigesbyggindustrier.se eller 070-344 58 63.

Sofie Wilhelmsson

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.