Sveriges Byggindustrier positiv till kommittéförslag om mer privat kapital till infrastrukturprojekt

Idag presenterade ”Infrafinansieringskommitténs” delbetänkande ”Finansiering av infrastruktur med privat kapital”. Sveriges Byggindustrier ställer sig positiva till de förslag som utredningen presenterat.

Lars Redzer

Kommittén bedömer att det finns effektivitetsvinster att hämta genom att involvera privat kapital i finansieringen av investeringar i transportinfrastruktur i form av OPS. Vidare föreslår kommittén att en expertfunktion etableras och att ett försöksprogram, för minst tre större väg-/järnvägsprojekt, utformas.

- Vi ser att det i dag finns många utmaningar kopplade till större offentliga investeringar och byggprojekt. För att möta utmaningarna behövs en utvecklad samverkan mellan det offentliga och näringslivet, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.

- Vi tror mycket på att alla genomförandeformer som stödjer en ökad effektivitet inom transportinfrastrukturen ska användas. OPS ska inte ses som en finansieringsform utan som en genomförandeform som använt vid rätt tillfälle skapar mer infrastruktur för skattebetalarnas pengar, vilket är ytterst angeläget och högst aktuellt i samband med att en ny Nationell Infrastrukturplan är under utformning, säger Lars Redzer.

Sveriges Byggindustrier ställer sig vidare positiv till kommitténs förslag och anser att det är klokt att tillsätta en expertgrupp som får till uppgift att identifiera lämpliga objekt, att dessa genomförs och att resultatet utvärderas så att vi i framtiden kan ta vara på erfarenheterna.

Sveriges Byggindustrier ser nu förväntansfullt fram emot regeringens ställningstagande till delbetänkandet.

Lars Redzer

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier17.5.2018 13:11Pressmeddelande

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.