Sveriges Byggindustrier träffar statsministern för samtal om kompetensförsörjning

Sveriges Byggindustriers tillförordnade vd Mats Åkerlind har idag blivit inbjuden av statsminister Stefan Löfven samt bostadsminister Peter Eriksson för att diskutera kompetensförsörjning inom byggbranschen.

-  Det råder stor brist på kompetens inom byggbranschen där över 60 procent av våra medlemsföretag uppger att bristen på just arbetskraft är ett hinder för att de ska kunna växa. För att klara kommande åldersavgångar behöver vi över 40 000 nya medarbetare och för att överhuvudtaget klara av att bygga bort bostadskrisen behöver vi många fler. Det är en stor utmaning både för oss men också för regeringen säger Mats Åkerlind, tf vd Sveriges Byggindustrier.

Följande är några inspel Sveriges Byggindustrier gett till regeringen idag:

Högskola/Universitet

Rikta resurser till utbildningar inom högskolan som är kritiska för samhällsbyggandet:

- Högskoleingenjör bygg, särskilt de med inriktningar mot produktion och anläggning

- Lantmätarutbildningar

Säkerställ samverkan i form av branschråd mellan högre bygginriktad utbildning och branschen.

Yrkeshögskolan

Öronmärk medel för YH-utbildning inom samhällsbyggnad och byggteknik

Yrkesutbildning i gymnasieskolan

Se till att yrkesvux kan etableras inom de bygginriktade yrkesprogrammen (Bygg- och anläggning, El och energi samt VVS och fastighet).

Starta om gymnasial lärling och skapa förutsättningar för en äkta lärlingsmodell med stort branschinflytande över utbildningen. Dagens verksamhet med gymnasial lärling riskerar att sänka branschens etablerade lärlingsmodell.

Arbetsförmedlingen

Låt Arbetsförmedlingen ”öronmärka” personal som har branschkännedom.

Förbättra verifieringen av den kompetens som arbetssökande uppges ha i Arbetsförmedlingens register.

Förbättra och förenkla valideringar av personer som inte har en erkända kvalifikationer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.