Sveriges Byggindustrier träffar statsministern för samtal om kompetensförsörjning

Sveriges Byggindustriers tillförordnade vd Mats Åkerlind har idag blivit inbjuden av statsminister Stefan Löfven samt bostadsminister Peter Eriksson för att diskutera kompetensförsörjning inom byggbranschen.

-  Det råder stor brist på kompetens inom byggbranschen där över 60 procent av våra medlemsföretag uppger att bristen på just arbetskraft är ett hinder för att de ska kunna växa. För att klara kommande åldersavgångar behöver vi över 40 000 nya medarbetare och för att överhuvudtaget klara av att bygga bort bostadskrisen behöver vi många fler. Det är en stor utmaning både för oss men också för regeringen säger Mats Åkerlind, tf vd Sveriges Byggindustrier.

Följande är några inspel Sveriges Byggindustrier gett till regeringen idag:

Högskola/Universitet

Rikta resurser till utbildningar inom högskolan som är kritiska för samhällsbyggandet:

- Högskoleingenjör bygg, särskilt de med inriktningar mot produktion och anläggning

- Lantmätarutbildningar

Säkerställ samverkan i form av branschråd mellan högre bygginriktad utbildning och branschen.

Yrkeshögskolan

Öronmärk medel för YH-utbildning inom samhällsbyggnad och byggteknik

Yrkesutbildning i gymnasieskolan

Se till att yrkesvux kan etableras inom de bygginriktade yrkesprogrammen (Bygg- och anläggning, El och energi samt VVS och fastighet).

Starta om gymnasial lärling och skapa förutsättningar för en äkta lärlingsmodell med stort branschinflytande över utbildningen. Dagens verksamhet med gymnasial lärling riskerar att sänka branschens etablerade lärlingsmodell.

Arbetsförmedlingen

Låt Arbetsförmedlingen ”öronmärka” personal som har branschkännedom.

Förbättra verifieringen av den kompetens som arbetssökande uppges ha i Arbetsförmedlingens register.

Förbättra och förenkla valideringar av personer som inte har en erkända kvalifikationer.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.