Sveriges Byggindustrier välkomnar att regeringen utreder konfliktreglerna

Idag presenterade regeringen att en utredning av stridsåtgärdsrätten i syfte att värna kollektivavtalets ställning på den svenska arbetsmarknaden tillsätts.

– Det är mycket bra att regeringen utreder konfliktreglerna men vi hade gärna sett att även sympatiåtgärder hade omfattats av utredningen. Att hitta en rimligare balans är avgörande för den svenska modellens framtid, säger Mats Åkerlind, tf vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

– Det är uppenbart att de generösa konfliktreglerna missbrukats under årens lopp. Det är helt oacceptabelt. Förra året drabbades våra medlemsföretag av en strejk som kostade dem närmare 1 miljard kronor, avslutar Mats Åkerlind.