Sveriges Byggindustrier välkomnar att regeringen utreder konfliktreglerna

Idag presenterade regeringen att en utredning av stridsåtgärdsrätten i syfte att värna kollektivavtalets ställning på den svenska arbetsmarknaden tillsätts.

– Det är mycket bra att regeringen utreder konfliktreglerna men vi hade gärna sett att även sympatiåtgärder hade omfattats av utredningen. Att hitta en rimligare balans är avgörande för den svenska modellens framtid, säger Mats Åkerlind, tf vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

– Det är uppenbart att de generösa konfliktreglerna missbrukats under årens lopp. Det är helt oacceptabelt. Förra året drabbades våra medlemsföretag av en strejk som kostade dem närmare 1 miljard kronor, avslutar Mats Åkerlind.

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.