Sveriges Byggindustrier välkomnar att regeringen vill öka bostadsbyggandet genom infrastruktursatsningar

Idag presenterade regeringen sitt direktiv till åtgärdsplanering som utgör nästa steg i regeringens infrastrukturplanering.

– Det är mycket bra att regeringen i sina infrastruktursatsningar betonar vikten av att låta infrastruktursatsningar stödja ett ökat bostadsbyggande. Dock är satsningar på tok för låga för att kunna betala av på transportinfrastrukturskulden som idag uppgår till cirka 150 miljarder kronor. Allt talar för att Sverige måste genomföra mycket större infrastrukturinvesteringar än vad regeringen nu föreslår, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen ger i samband med det här förslaget också Trafikverket i uppdrag att väga in förutsättningarna för ett ökat bostadsbyggande vid prioriteringar kring infrastruktur. Det konkreta direktivet till Trafikverket har i denna stund inte offentliggjorts.

– Vi ser positivt på att Trafikverket ges i uppdrag att väga in förutsättningarna för ett ökat bostadsbyggande vid prioriteringar kring infrastruktur. Det kommer bidra till en betydande ökning av bostadsbyggandet, inom storstadsregioner och större städer, och välkomnas av de kommuner som har ambitionen att utvecklas. Men för att det ska fungera i praktiken måste Trafikverket uppdrag vara tydligt och gärna kopplas till ekonomiska incitament annars är risken att initiativet bara att vattnas ur, fortsätter Lars Redtzer.

Regeringens föreslår även en fortsatt satsning på nya stambanor för höghastighetståg genom att sträckorna Järna–Linköping (Ostlänken) och Lund–Hässleholm ska byggstartas under planperioden.

– Ska en satsning på höghastighetståg genomföras är det viktigt att satsningen genomförs ur ett helhetsperspektiv och så snarast möjligt. Annars gör de investeringarna bättre nytta i andra infrastruktursatsningar, avslutar Lars Redtzer.

Lars Redtzer

Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 20143.4.2019 06:15:00 CESTPressmeddelande

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark26.3.2019 14:24:30 CETPressmeddelande

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats25.3.2019 13:20:35 CETPressmeddelande

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.