Sveriges Byggindustrier välkomnar att regeringen vill öka bostadsbyggandet genom infrastruktursatsningar

Idag presenterade regeringen sitt direktiv till åtgärdsplanering som utgör nästa steg i regeringens infrastrukturplanering.

– Det är mycket bra att regeringen i sina infrastruktursatsningar betonar vikten av att låta infrastruktursatsningar stödja ett ökat bostadsbyggande. Dock är satsningar på tok för låga för att kunna betala av på transportinfrastrukturskulden som idag uppgår till cirka 150 miljarder kronor. Allt talar för att Sverige måste genomföra mycket större infrastrukturinvesteringar än vad regeringen nu föreslår, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen ger i samband med det här förslaget också Trafikverket i uppdrag att väga in förutsättningarna för ett ökat bostadsbyggande vid prioriteringar kring infrastruktur. Det konkreta direktivet till Trafikverket har i denna stund inte offentliggjorts.

– Vi ser positivt på att Trafikverket ges i uppdrag att väga in förutsättningarna för ett ökat bostadsbyggande vid prioriteringar kring infrastruktur. Det kommer bidra till en betydande ökning av bostadsbyggandet, inom storstadsregioner och större städer, och välkomnas av de kommuner som har ambitionen att utvecklas. Men för att det ska fungera i praktiken måste Trafikverket uppdrag vara tydligt och gärna kopplas till ekonomiska incitament annars är risken att initiativet bara att vattnas ur, fortsätter Lars Redtzer.

Regeringens föreslår även en fortsatt satsning på nya stambanor för höghastighetståg genom att sträckorna Järna–Linköping (Ostlänken) och Lund–Hässleholm ska byggstartas under planperioden.

– Ska en satsning på höghastighetståg genomföras är det viktigt att satsningen genomförs ur ett helhetsperspektiv och så snarast möjligt. Annars gör de investeringarna bättre nytta i andra infrastruktursatsningar, avslutar Lars Redtzer.

Lars Redtzer

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier17.5.2018 13:11Pressmeddelande

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.