Sveriges Byggindustrier välkomnar översyn av byggregler

Idag presenterade regeringen en kommitté som får i uppdrag att genomföra en översyn av utvalda kapitel i plan- och bygglagen, plan- och byggförordningen, Boverkets byggregler och föreskrifter. Regeringen vill att översynen ska modernisera regelverken för att gynna ökad konkurrens och öka bostadsbyggandet.

– Vi välkomnar regeringens förslag till att se över byggreglerna. Vi ser gärna att vi bjuds in att delta i utredningsarbetet för att kunna bidra med våra expertkunskaper. Utredningen är ett steg i rätt riktning men ett helhetsgrepp krävs kring bostadspolitiken för att verkligen få bukt med de problem som präglar bostadsmarknaden. Ett sådant bostadspolitiskprogram måste också innehålla åtgärder för att exempelvis öka rörlighet på bostadsmarknaden, underlätta för kapitalsvaga hushåll att etablera sig på bostadsmarknaden och balanser den målkonflikt som finns mellan att bygga fler bostäder och att minska hushållens skuldsättning, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@sverigesbyggindustrier.se

Björn Wellhagen, näringspolitisk chef