Sveriges Byggindustrier välkomnar Tomas Eneroth till posten som infrastrukturminister

Tomas Eneroth har i dag utsetts till ny infrastrukturminister. Sveriges Byggindustrier hälsar Eneroth välkommen till en viktig befattning med många stora utmaningar framöver.

-          Infrastrukturfrågorna är mycket angelägna och viktiga för Sverige. Inte minst krävs det ytterligare medel för att vi tillsammans ska kunna skapa förutsättningar för att bygga så mycket infrastruktur som möjligt för skattebetalarnas pengar. Allt för att skapa det långsiktigt hållbara samhället. Vi välkomnar Tomas Eneroth i hans nya tjänst och ser fram emot ett gott samarbete, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier tackar samtidigt Anna Johansson för ett gott samarbete.

-          Anna Johansson har lagt stor energi och kraft på infrastrukturfrågorna. Vi tackar henne för ett gott och konstruktivt samarbete, avslutar Lars Redtzer.

För ytterligare information, kontakta gärna Lars Redtzer, ansvarig Infrastruktur Sveriges Byggindustrier, 072 538 02 10, lars.redtzer@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.