Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Enligt Sveriges Byggindustrier finns det en tystnadskultur kring de kommunala särkraven som försvårar för framförallt små- och medelstora företag.

- Bolag som vill fortsätta att ha en bra relation med kommunen och få bygga inom kommunen fler gånger kommer inte att protestera mot de här oskäliga marknadsvillkoren. Sverige ska rustas för en växande befolkning och det kräver sund konkurrens, säger Anna Broman.

Utredningen bygger på januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Slutsatserna ska överlämnas till regeringen i december 2020.

Sveriges Byggindustrier inviger landets första Säkerhetspark för byggbranschen vid Arlanda flygplats7.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Idag måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Amorteringskrav ger 7 800 färre bostäder per år4.10.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

Kreditrestriktioner i form av amorteringskrav och bankernas skärpta kvar att leva på kalkyler förklarar åtminstone halva fallet i bostadsbyggandet sedan 2017. – Ett minskat årligt byggande med minst 7 800 bostäder är allvarligt. Momsintäkterna från bostadsbyggandet blir årligen 4,6 miljarder kronor lägre. Det är ett tappat reformutrymme som kunde ha använts till fler sjuksköterskor, lärare och poliser, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Invigning av Sveriges första och enda Säkerhetspark för byggbranschen2.10.2019 10:06:05 CESTPressmeddelande

Måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.