Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Enligt Sveriges Byggindustrier finns det en tystnadskultur kring de kommunala särkraven som försvårar för framförallt små- och medelstora företag.

- Bolag som vill fortsätta att ha en bra relation med kommunen och få bygga inom kommunen fler gånger kommer inte att protestera mot de här oskäliga marknadsvillkoren. Sverige ska rustas för en växande befolkning och det kräver sund konkurrens, säger Anna Broman.

Utredningen bygger på januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Slutsatserna ska överlämnas till regeringen i december 2020.

Catharina Elmsäter-Svärd: ”Förväntar mig att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark fortsätter verka för säkra arbetsplatser”10.9.2019 14:58:39 CESTPressmeddelande

- Säkerhet är en prioriterad fråga för Sveriges Byggindustrier. Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vi har haft en god dialog med Ylva Johansson i denna fråga. Nu ser vi fram emot ett fortsatt gott samarbete med Eva Nordmark, ny arbetsmarknadsminister, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.