Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Enligt Sveriges Byggindustrier finns det en tystnadskultur kring de kommunala särkraven som försvårar för framförallt små- och medelstora företag.

- Bolag som vill fortsätta att ha en bra relation med kommunen och få bygga inom kommunen fler gånger kommer inte att protestera mot de här oskäliga marknadsvillkoren. Sverige ska rustas för en växande befolkning och det kräver sund konkurrens, säger Anna Broman.

Utredningen bygger på januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Slutsatserna ska överlämnas till regeringen i december 2020.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.