Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 2014

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Nedgången i bostadsproduktionen från 63 000 påbörjade bostäder konjunkturtoppen 2017 till 39 500 nästa år innebär ett tapp med nästan 40 procent.

- Bostadsbyggandet hänger inte med befolkningsökningen. Sverige har vuxit med nästan en halv miljon invånare sedan 2014. Samtidigt är nyproduktionen av bostäder tillbaka på samma låga nivåer som innan uppgången, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Kreditrestriktioner som det skärpta amorteringskravet har slagit hårt mot den ägda bostadsmarknaden. Nyproduktionen av bostadsrätter föll med över 30 procent 2018 jämfört med 2017.

- Bostadspolitiken är ett generationssvek. Allt fler unga vuxna kan inte köpa en första bostad utan tvingas ut på en dyr andrahandsmarknad, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Anläggningsinvesteringarna fortsätter dock att stiga under perioden 2019-2020. På den offentliga sidan agerar järnvägssatsningar draglok när väginvesteringarna vänder ner och minskar 2020.

- Infrasatsningar är en motor för bostadsbyggandet. Sverigeförhandlingen innehåller konkreta planer på 285 000 nya bostäder som förhandlats fram med regioner och kommuner, varav 200 000 kan byggas i Stockholm, Göteborg och Malmö. Har Sverige råd att säga nej till höghastighetsbanor? säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Prognosen för antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus är 44 000 för 2019 respektive 39 500 för 2020.

Sveriges Byggindustrier inviger landets första Säkerhetspark för byggbranschen vid Arlanda flygplats7.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Idag måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Amorteringskrav ger 7 800 färre bostäder per år4.10.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

Kreditrestriktioner i form av amorteringskrav och bankernas skärpta kvar att leva på kalkyler förklarar åtminstone halva fallet i bostadsbyggandet sedan 2017. – Ett minskat årligt byggande med minst 7 800 bostäder är allvarligt. Momsintäkterna från bostadsbyggandet blir årligen 4,6 miljarder kronor lägre. Det är ett tappat reformutrymme som kunde ha använts till fler sjuksköterskor, lärare och poliser, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Invigning av Sveriges första och enda Säkerhetspark för byggbranschen2.10.2019 10:06:05 CESTPressmeddelande

Måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.