Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 2014

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Nedgången i bostadsproduktionen från 63 000 påbörjade bostäder konjunkturtoppen 2017 till 39 500 nästa år innebär ett tapp med nästan 40 procent.

- Bostadsbyggandet hänger inte med befolkningsökningen. Sverige har vuxit med nästan en halv miljon invånare sedan 2014. Samtidigt är nyproduktionen av bostäder tillbaka på samma låga nivåer som innan uppgången, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Kreditrestriktioner som det skärpta amorteringskravet har slagit hårt mot den ägda bostadsmarknaden. Nyproduktionen av bostadsrätter föll med över 30 procent 2018 jämfört med 2017.

- Bostadspolitiken är ett generationssvek. Allt fler unga vuxna kan inte köpa en första bostad utan tvingas ut på en dyr andrahandsmarknad, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Anläggningsinvesteringarna fortsätter dock att stiga under perioden 2019-2020. På den offentliga sidan agerar järnvägssatsningar draglok när väginvesteringarna vänder ner och minskar 2020.

- Infrasatsningar är en motor för bostadsbyggandet. Sverigeförhandlingen innehåller konkreta planer på 285 000 nya bostäder som förhandlats fram med regioner och kommuner, varav 200 000 kan byggas i Stockholm, Göteborg och Malmö. Har Sverige råd att säga nej till höghastighetsbanor? säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Prognosen för antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus är 44 000 för 2019 respektive 39 500 för 2020.

Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark26.3.2019 14:24:30 CETPressmeddelande

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats25.3.2019 13:20:35 CETPressmeddelande

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.