Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 2014

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Nedgången i bostadsproduktionen från 63 000 påbörjade bostäder konjunkturtoppen 2017 till 39 500 nästa år innebär ett tapp med nästan 40 procent.

- Bostadsbyggandet hänger inte med befolkningsökningen. Sverige har vuxit med nästan en halv miljon invånare sedan 2014. Samtidigt är nyproduktionen av bostäder tillbaka på samma låga nivåer som innan uppgången, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Kreditrestriktioner som det skärpta amorteringskravet har slagit hårt mot den ägda bostadsmarknaden. Nyproduktionen av bostadsrätter föll med över 30 procent 2018 jämfört med 2017.

- Bostadspolitiken är ett generationssvek. Allt fler unga vuxna kan inte köpa en första bostad utan tvingas ut på en dyr andrahandsmarknad, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Anläggningsinvesteringarna fortsätter dock att stiga under perioden 2019-2020. På den offentliga sidan agerar järnvägssatsningar draglok när väginvesteringarna vänder ner och minskar 2020.

- Infrasatsningar är en motor för bostadsbyggandet. Sverigeförhandlingen innehåller konkreta planer på 285 000 nya bostäder som förhandlats fram med regioner och kommuner, varav 200 000 kan byggas i Stockholm, Göteborg och Malmö. Har Sverige råd att säga nej till höghastighetsbanor? säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Prognosen för antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus är 44 000 för 2019 respektive 39 500 för 2020.

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.