Sveriges damer går för rekord i Avicii Arena och en plats i EM!

Sveriges damer möter Lettland i kampen om en plats i EM den 12 februari. Det ska bli en dag som går till historien - då ska vi fylla Avicii Arena och slå publikrekord för dambasket.

2018 slogs två publikrekord för damlandslaget i Sverige. Först 2142 personer i Borås 10 februari. Det sågs som en enorm framgång och ett tecken på det ökade intresset för damerna. Det fick oss att våga ännu mer och en vilja att flytta fram vår position ytterligare. På alla hjärtans dag samma år mer än fördubblades siffran till 5027 personer i publiken mot Kroatien på Hovet.
Nu tar vi nästa steg med ambitionen att återigen dubbla rekordet.

- Vårt damlandslag har i många år tävlat på den yttersta nivån i Europa och världen och det känns fantastiskt att nu ta steget till den allra största inomhusarenan i Stockholm. Att ge ännu fler möjlighet att uppleva basketfesten. Vi gör detta för basketen och för vårt damlandslag, men framförallt för alla ungdomsspelare som drömmer om att en dag spela på de största arenorna. De får nu chansen att smaka på den upplevelsen, säger Fredrik Joulamo Generalsekreterare på Svenska Basketbollförbundet.

Det här en av de största satsningar som gjorts på ett svenskt damlag och vi ser fram emot att kraftsamla hela basket-Sverige för att fylla Avicii Arena och skapa en basketfest utöver det vanliga. Den 12 februari ska vi göra någonting som inte gjorts tidigare.

- Intresset för basket är större än någonsin i Sverige och ökar dessutom för varje år. Bland ungdomar i åldern 15 till 29 år är det nu den tredje största sporten. Basket är den mest jämställda lagidrotten i Sverige. Det är en självklarhet att vårt damlandslag ska spela på de största arenorna, säger Susanne Jidesten Ordförande för Svenska Basketbollförbundet.

I kväll tas första steget mot Avicii Arena vid EM-kvalmatchen mot Israel med uppkast 19.05 i Fyrishov.

Besöksadress Trålgränd 2