Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Sveriges EM-trupp uttagen - Amanda Zahui inte med

Vid en presskonferens idag kl 16:00 med Fredrik Joulamo och Marco Crespi presenteras de 18 spelare som blivit uttagna inför sommarens EM i Spanien. Amanda Zahui är inte en av dem och hon deltar också på presskonferensen.

18 spelare har kallats till det första lägret inför sommarens EM i Spanien. Det är ett svenskt landslag som är rankat bland de bästa lagen i Europa men som har fått ett svårt återbud. WNBA-spelaren Amanda Zahui kommer inte att delta för Sverige.

Svenska Basketbollförbundet håller en digital presskonferens kl 16:00 idag med generalsekreterare Fredrik Joulamo och förbundskapten Marco Crespi där truppen presenteras. Amanda Zahui kommer också att medverka och vara tillgänglig att svara på frågor kring varför hon inte kommer att spela EM för Sverige.

Det bör noteras att Zahuis WNBA-säsong snart startar och att det blir väsentligt mycket svårare att få tag på henne efter detta tillfälle, varför vi rekommenderar att delta på presskonferensen.

Anmälan sker innan kl 15:00 - klicka här för att anmäla dig och få länken till presskonferensen

Förberedelseschema
19 maj-26 maj Södertälje, träningsläger
27 maj-29 maj Prag, träningslandskamper vs. Tjeckien
30 maj-2 juni Södertälje, träningsläger
3 juni-5 juni Frankrike, träningslandskamper vs. Frankrike och Turkiet
6 juni-12 juni Södertälje, träningsläger
13 juni- Valencia, förberedelser och EuroBasket

Schemat är preliminärt. På grund av rådande omständigheter och förändrade restriktioner kan ändringar komma att ske.

Information om pressträffar, öppna träningar och presskonferenser under träningsläger och inför EuroBasket kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Spelschema EuroBasket
Sverige spelare i Grupp A och har Spanien, Belarus och Slovakien som gruppmotståndare. Sveriges matcher kommer spelas i Valencia, Spanien. Mästerskapet avgörs i Spanien och Frankrike med start 17 juni. Ettan i gruppen går direkt till kvartsfinal medan tvåan och trean spelar åttondelsfinaler. Fyran i gruppen är utslaget. Gruppspelet spelas mellan 17-20 juni, åttondelsfinal 21 juni, och sedan är det slutspel 23-27 juni.

17 juni kl 12:00, Sverige-Slovakien
18 juni kl 21:00, Spanien-Sverige
20 juni kl 15.00, Sverige-Belarus

Ackreditering EuroBasket
För att ackreditera sig till EuroBasket 2021 i Spanien/Frankrike måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) registrera sig i FIBA Media Portal och där ansöka om ackreditering för evenemanget. FIBA:s mediaportal är öppen fram till 21 maj.

Besöksadress Trålgränd 2