Sveriges enda MC-teknik gymnasium samarbetar med toppnamn inom Speedway.

Gymnasieskolan Yrkesplugget i Stockholm har i över tio år utbildat MC-mekaniker. Skolan är den enda i Sverige med gymnasieutbildning till MC-tekniker. Att en tidigare gymnasieelev på MC-inriktningen nu är i världsklass på Speedway arenan avgjorde saken vad gällde sponsring.

Kim Nilsson överlämnar en signerad tavla till sin tidigare mentor på Yrkesplugget Anders Hermanson.

Det finns en anledning som gör att Yrkesplugget intresserar sig extra mycket för Speedway föraren Kim Nilsson, och det är att Kim gick på Yrkespluggets gymnasium i Bromma, där naturligtvis på inriktningen MC-teknik på fordonsprogrammet.

"Kim var en strålande elev och hängiven i att lära sig allt om motorcykeln och dess komponenter" säger Anders Hermanson Utbildningsledare på MC-avdelningen på Yrkesplugget, som också var Kims mentor.

Tidigare har Roger Uppgård Masarnas sportchef meddelat att de enats med Kim om ett nytt ettårskontrakt, vilket gör att det är tredje säsongen Kim kör för Masarna.

"Som innehavare av banrekordet i Brovallen har Kim visat att han trivs på hemmovalen". Har Roger Uppgår sagt i ett tidigare pressmeddelande.

"Som skola är vi otroligt stolta över Kim och hans insatser inom Speedway och för Masarna. Kul också att han även är aktiv utanför Sverige, i England och Polen. Det senare lär det visst bli mer av i år, vad jag förstår, extra roligt eftersom det är nationalsporten i landet". säger  Börje Lundén Marknadschef på Yrkesplugget.

"Kim är en fantastisk ambassadör både för Speedway och för Yrkespluggets MC-utbildning. Han har medverkat på våra öppna hus och berättat om sin resa från gymnasieelev till en av de ledande gestalterna inom Speedway, och han gör det fantastiskt bra." Avslutar Börje Lundén.

För mer information kontakta:

Marknadschef Yrkesplugget - Börje Lundén +46 (0)73 529 59 90 - borje@lagercrantzmedia.se

Yrkesplugget på Facebook och på Instagram
Yrkesplugget i Bromma & Uppsala har programmen fordon och transport samt bygg och anläggning. I Bromma finns även vuxenutbildning.

Kim Nilsson medverkade på Yrkespluggets öppna hus för blivande gymnasieelever. Här i MC-hallen på Yrkesplugget Bromma

Yrkesplugget startades 2006 av Annelee Bergstrand och Kjell-Ove Moss. Tillsammans har de både mångsidig och stor kompetens inom området yrkesutbildningar. 2010 startades Yrkespluggets andra skola, denna gång i Uppsala.

Motorbranschen & IF Metall certifierar Sveriges första friskola att bli Motorbranschcollege19.6.2018 15:21Pressmeddelande