Sveriges exportsektor växer

Industrins andel av Sveriges BNP är fortsatt betydande, och det direkta förädlingsvärdet i svensk produktion ökar. Samtidigt minskar behovet av importerade insatsvaror tydligt, i takt med att de svenska företagen satsar allt mer på regionalt baserade värdekedjor. Trenden kallas allt oftare för slowbalization. Några av de viktigaste bakomliggande faktorerna är ökat fokus på både kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Lena Hagman, ekonom vid Teknikföretagen, under seminariet "Sveriges exportsektor växer".

- Vi ser att en långsiktig trend med ökat importinnehåll har brutits, och bilden med regionalt baserade värdekedjor bekräftas även av andra analytiker. Nu behöver vi söka svar på om den här utvecklingen är bestående, säger Lena Hagman, ekonom vid Teknikföretagen.

Trenden ingår i den nya rapporten Sveriges exportsektor växer, som presenteras idag. Den kartlägger utvecklingen av sambanden mellan industrin och dess leverantörer från 2008 och framåt, och bygger bland annat på uppdaterad statistik från Statistiska Centralbyrån samt internationell statistik från OECD. Rapporten är sammanställd av Mats Kinnwall, chefsekonom och Lena Hagman, ekonom vid Teknikföretagen.

Statistiken visar bland annat att industrins andel av Sveriges BNP fortfarande är betydande och att sysselsättningen ökade 2017-2018, sannolikt även bland leverantörer. Exportsektorn sysselsätter idag drygt 1,1 miljoner, och det är framför allt tjänsteexporten som ökar. Bland de mer betydande trender som kan noteras är att flera industrier satsar allt mer på sin direkta produktion i Sverige, och en allt större andel insatsvaror tillverkas idag inhemskt. Möjliga förklaringar till det är flera. Ökande produktionskostnader hos utländska leverantörer och effektivare egen produktion gör det mer kostnadseffektivt att förädla i egen energi. Andra faktorer, som exempelvis fokus på hållbarhet och kortare ledtider kan också spela roll, enligt den nya rapporten.

Pressbild. Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen.
Pressbild. Lena Hagman, ekonom, Teknikföretagen.

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.