Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Framtidens idrottshall ska bidra till ökad rörelseglädje och präglas av multifunktionalitet och yteffektivitet. Hållbarhetsperspektivet är bärande för hela konceptet. Socialt genom att lyfta idrottshallen som en mötesplats som uppmuntrar till att fler blir aktiva och kan utveckla sin rörelseförståelse, men även ekonomiskt och ekologiskt genom en hållbar livscykelkostnad på hallen.

- Att vi proaktivt är med och utformar hur en idrottshall ska se ut i framtiden öppnar möjligheter för basketen. Vi är många som vet att vi skulle kunna få plats med fler planer och korgar om hallarna bara såg lite annorlunda nu – och därigenom få fler som rör på sig och spelar basket, säger Johan Stark, generalsekreterare Svenska Basketbollförbundet.

Främsta målgruppen för den moderna idrottshallen är barn och ungdomar inom idrottsrörelsen och skolan. Med en inkluderande process och dialog som fångar in flera perspektiv av rörelse och idrottande kommer inspel att hämtas från de medverkande förbunden, barn och ungdomar, föräldrar och ledare, Sveriges Kommuner och Landsting och andra intressenter.

Konceptet för framtidens idrottshall kommer att kunna användas av kommunala och privata aktörer som mall och inspiration i byggandet av moderna idrottshallar, för såväl träning som skolundervisning i idrott och hälsa. Idrottshallen ska också kunna nyttjas till tävling på lägre nivåer inom respektive idrott.

Fakta:
Projektet ägs gemensamt av Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet och delfinansieras av Riksidrottsförbundet med stöd från White arkitekters forsknings- och utvecklingsavdelning White Research Lab. Projektet startar i oktober 2019 och beräknas vara klart i april 2020 och planeras att visas upp i samband med Träffpunkt idrott i Göteborg 17-19 mars.

Kontaktperson för förbunden är Daniel Glimvert, projektledare. På White arkitekter är Niklas Singstedt ansvarig arkitekt och Rebecca Rubin är processledare.

Daniel Glimvert, daniel.glimvert@gymnastk.se, 08-699 64 90
Johan Stark, Svenska Basketbollförbundet (se nedan)

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.

Het landskamp till Malmö1.10.2019 08:00:42 CESTPressmeddelande

Sveriges hetaste landslag just nu är utan tvivel det svenska damlandslaget i basket. Efter sommarens succé i EM för Amanda Zahui och company är det nu äntligen dags för en hemmalandskamp. Svenska Basketbollförbundet har valt att lägga matchen mot Montenegro den 17 november i Kalis Loyds hemstad Malmö. - Det är en dröm som går i uppfyllelse, jag kan knappt tro det är sant, Isstadion kommer att vara on fire, skrattar Kalis Loyd.