Sveriges fjärde ESA BIC hamnar i Lund på Ideon Science Park

Nu är det klart att Sveriges fjärde ESA BIC (European Space Agency Business Incubaton Centre Sweden) hamnar i Lund och mer exakt på Ideon Science Park. Inkubatorn Ideon Innovation, en del av Ideon Science Park, har väl etablerade samarbeten med näringslivet, Lunds universitet, Lunds kommun och övriga innovationsaktörer i regionen och därför har Lund valts som en självklar plats för rymdinkubatorn ESA BIC.
Maria Lindblom, Business Coach
Project Manager och Anders Nilsson, VD på Ideon Innovation
Maria Lindblom, Business Coach & Project Manager och Anders Nilsson, VD på Ideon Innovation

Initiativet till den första svenska rymdinkubatorn togs av Rymdstyrelsen och ESA, European Space Agency och idag finns det totalt fyra rymdinkubatorer i Sverige. Förutom den i Lund på Ideon är de övriga tre i Uppsala på UIC, i Trollhättan på Innovatum samt i Luleå där även hela ESA BIC Sweden drivs av Arctic Business. ESA BIC Sweden med samtliga fyra siter har uppdraget att hjälpa tidiga bolag som har rymdkoppling med nätverk, support och finansiering för att nå ut i rymden eller nå nya tillämpningsområden på jorden.

-        Det är väldigt roligt att Lund kompletterar ESA BIC Sweden som en av totalt fyra rymdinkubatorer i det nationella nätverket. Södra Sverige får nu också en rymdinkubator och detta är ett viktigt steg för att kunna stötta och lyfta fram företag med rymdkoppling i hela Sverige. Jag ser Lund och övriga rymdinkubatorer som en styrka för den svenska framtida utvecklingen inom rymdområdet, säger Anna Rathsman Generaldirektör för Rymdstyrelsen.

– Det finns historiskt ett bra flöde till vår inkubator via Lunds universitet och vi rör oss i en miljö av nätverk och relationer med storbolag som på många sätt kan stötta start-ups inom rymdbraschen. ESA BIC blir ett viktigt tillskott i vårt erbjudande och vi ser detta som en viktig del i hela den regionala stödstrukturen för innovation. Vår ambition är att ta ett regionalt ansvar för södra Sverige och se till så att bolag inom rymdtech känner till möjligheterna med ESA BIC, det kan vi göra genom nära samarbeten med andra inkubatorer. Vi hoppas kunna få fler entreprenörer och bolag att växa med möjligheterna inom ESA BIC, säger Anders Nilsson VD Ideon Innovation.

– Att den fjärde inkubatorn i Sverige placeras på Ideon innebär att vi blir delaktiga i ett europeiskt samarbete och att vi med bolag från Lund med omnejd kan leverera på en nationell och europeisk rymdagenda, vilket är otroligt spännande säger Maria Lindblom, verksamhetsansvarig ESA BIC Sweden Ideon och fortsätter. – Start-ups med rymdkoppling eller bolag som är nyfikna på satsningen är välkomna att kontakta mig. Nästa omgång att söka till programmet är redan den 13 september.

Anders Bengtsson på Lunds kommun, är glad:

– Vi har arbetat länge för att etablera Lund som en självklar plats för rymdindustrin och etableringen av ESA BIC i Lund visar att vi är på rätt väg och att vårt långsiktiga arbete gett resultat.

– ESA BIC med en nod i Lund är en viktig del i det långsiktiga arbete som vi ser för att stärka förutsättningarna för innovation inom helt nya områden och koppla upp Lund och Skåne med rymdindustrin framåt fortsätter Anders Bengtsson.

– Otroligt roligt att vi kan landa in ESA BIC på Ideon Science Park i Lund. Det ska bli riktigt spännande att följa utvecklingen inom rymdteknik och hitta nya innovationer för hållbara lösningar till våra stora utmaningar vi ser i samhället inom tex energi och material. Vi har alla förutsättningar med tanke på den forskning och entreprenörsanda som finns i Lund. Säger Lotta Wessfeldt, tillförordnad VD Ideon Science Park.

Maria Lindblom, Business Coach
Project Manager och Anders Nilsson, VD på Ideon Innovation

Ideon Science Park ska stärka Sveriges innovationskraft inom deep tech – med demokratiska förtecken1.12.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Innovationsmyndighet, Vinnova, har ett ökat fokus på innovationer inom deep tech. Europa behöver i större utsträckning använda deep tech i forskning och utveckling för att skapa en innovativ, motståndskraftig och konkurrenskraftig – och inte minst hållbar – industri. Ideon Science Park i Lund arbetar med att bidra till att stärka Sveriges globala position och främja Skåne som grogrund för banbrytande innovationer inom Tech och Deep Tech. Det sker genom nära samarbeten mellan entreprenörer, forskare, företag och andra innovationsaktörer i regionen, i Sverige och internationellt.

The Lund-based company, Iternio, and its product, A Better Routeplanner (ABRP), have been acquired by the American company, Rivian.22.6.2023 15:18:00 CEST | Pressmeddelande

In a groundbreaking move, the Ideon-based company Iternio, known for its trailblazing product, A Better Routeplanner (ABRP), has been acquired by the American electric vehicle manufacturer, Rivian. The journey of Iternio and its commitment to enhancing electric vehicle experiences stands testament to Sweden's flourishing startup scene and emphasizes Rivian's commitment to expanding and improving its service offerings.