Sveriges förbundskapten: Nu kööör vi! Det är dags för årets världsmästerskap i cheerleading

Imorgon den 20 april avgörs junior-VM i cheerleading, följt av VM den 21-22 april. Sverige deltar med fyra landslag.

Juniorlandslaget som vann junior-VM 2019

- Onsdag 20 april: öppningsceremoni och junior-VM.
- Torsdag 21 april: semi-finaler för seniorlagen.
- Fredag 22 april: finaler för seniorlagen och avslutningscermoni.

Orlando, Florida, USA.

Livesändning
Tävlingarna livestreamas via International Cheer Union och Olympic Channel.

Dag 1 (JVM) och dag 2 (VM-kval) sänds via ICU.
Länk: https://cheerunion.org/

Dag 3 (VM-final) sänds i samarbete med Olympic Channel. Länk: https://olympics.com/en/sport-events/2022-icu-cheerleading-junior-world-championships-orlando/

Svenska starttider
- Junior all girl: onsdag 20/4, 14:05 lokal tid, 20:05 svensk tid
- Senior coed: torsdag 21/4, 16:36 lokal tid, 22:36 svensk tid
- Senior pom: torsdag 21/4, 16.45 lokal tid, 22.46 svensk tid
- Senior all girl: torsdag 21/4, 18:33 lokal tid, 00:36 svensk tid

Vilka eventuella tider som gäller för finaldagen på fredag den 22/4 ber vi att få återkomma till då det avgörs under torsdagens tävlingar.

-- Stunden är kommen. Imorgon är det dags för årets VM att dra igång och efter flers års väntan är vi äntligen på plats igen. Alla våra landslag känns lugna och uppladdningen går enligt plan. Under dagen idag och imorgon har alla lag inplanerade träningar på arenan, vilket av erfarenhet är toppen, eftersom de då hinner känna in omgivningen innan tävlingen drar igång, skriver förbundskapten Karolina Olovsson.

Svenska landslagen i cheerleading 2022

Damlandslaget för juniorer
Damlandslaget för juniorer, Team Sweden Junior All Girl, består av medlemmar från föreningen GF Uppsalaflickorna i Uppsala. När junior-VM senast anordnades fysiskt på plats i USA, år 2019, kammade det svenska juniorlandslaget hem Sveriges första JVM-guld någonsin. Nu är laget tillbaka för att möta världseliten.

Damlandslaget
Damlandslaget för seniorer, Team Sweden All Girl, består av medlemmar från föreningen Gothenburg Cheer One i Göteborg. Laget har nått stora framgångar på tidigare VM, bland annat ett VM-brons från 2018. Senast Sverige ställde upp på VM år 2019 placerade sig laget på en fjärde plats.

Mixade landslaget
Mixade landslaget för seniorer, Team Sweden Coed, är ett landslag som består av killar och tjejer från föreningar i hela landet och som tränat tillsammans under ett antal helger. De möter ett tufft motstånd från bland annat USA, Taiwan och de övriga nordiska länderna.

Pomlandslaget
Landslaget i pom för seniorer, Team Sweden Pom, består av medlemmar från föreningen Julle United i Hudiksvall. Laget siktar på att nå topp 10 på årets VM, vilket skulle betyda att de når final.

Juniorlandslaget som vann junior-VM 2019
Pomlandslaget på VM 2019.
Damlandslaget på VM 2019.
Mixlandslaget på VM 2019.

Svenska Cheerleadingförbundet har idag 13 000 utövare i 55 föreningar. Varje år arrangeras DM, RM och SM, samt att Sverige deltar i EM, VM och klubb-VM. Sverige är genom SCF medlemmar i International Cheer Union, ICU och European Cheer Union, ECU. ICU som organiserar cheerleading internationellt har 116 medlemsländer på sex kontinenter och är sedan juli 2021 permanent erkända av Internationella olympiska kommittén, IOK.