Sveriges Fordonsverkstäders Förening ingår avtal med Compilator!

SFVF har ingått avtal med Compilator där DäckData rekommenderas för hantering av däckaffären. ”Våra medlemmars behov av däckaffären ökar och även kontrollen av denna affär. För att kunna växa på ett professionellt sätt behöver vi utveckla hela affären. Med Compilators hjälp får vi allt samlat för hela däckaffären”, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

DäckData är ett marknadsledande affärssystem för däckhandeln. ”Med DäckData blir försäljningen av däck och fälgar enklare. Du kan som verkstad planera däckhotellets säsongsskiftningar genom att i förväg kalla in och boka kunder, använda onlinekalender som kunden kan boka själv i eller använda vårt avancerade planeringsverktyg för att fördela belastningen. För bilägaren blir det enklare att byta däck samtidigt som verkstaden får ett optimerat verkstadsflöde”, säger Anders Paulcén, VD på Compilator.

”Vi är mycket glada för samarbetet med SFVF och ser fram emot att hjälpa medlemsverkstäderna att växa sin däckaffär”, avslutar Anders Paulcén.

Frågor, kontakta:

Bo Ericsson, VD SFVF +46 8 519 475 11

Anders Paulcén, VD Compilator +46 40 672 88 88

Okunskap om elbilar kan leda till svåra olyckor!3.8.2020 07:30:00 CESTNyheter

- När jag läser hur besiktningsföretag kontrollerar elfordon och upptäcker skador men låter fordonet passera som godkänt blir jag skrämd, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Tekniken går så fort och allt för många besitter inte den kunskap som fordonsägare har rätt att förvänta sig. I DN kunde vi nyligen läsa: ”Batteriet på en Renault Zoe har fått två parallella skador. Bilen underkänns inte, men ägaren informerades”.

Bo Ericssons månadskrönika om framtiden för bilen29.7.2020 07:30:00 CESTNyheter

- I eftertankens kranka blekhet kommer sanningen ifatt oss! Är dagens tillverkare tillräckligt smarta och tillräckligt snabba för att själva driva fordonsbranschens omvandling? Efter första halvåret ser vi på en skadad bilindustri - från tillverkare till minsta bilhandlare - som drabbats av mycket mer än Covid-19 krisen, skriver Bo Ericsson, VD för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i denna krönika.

Hur svårt kan det vara? Varför stoppas inte fyllning av AC med sk ”fulgas”?24.7.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

På senare år har det blivit allt vanligare att fylla bilars AC-system med s k ”fulgas”, dvs gas som inte är avsedd för AC och som kan innebära en allvarlig säkerhetsrisk. I Naturvårdsverkets vägledning om Fluorerade växthusgaser står det att en bils AC aldrig får fyllas på med något annat än det den är typgodkänd för. Det spelar därför ingen roll om AC:n i princip är tom på F-gaser eller ej. Alla åtgärder samt påfyllnad av AC ska utföras av certifierad personal. När det gäller gasol är det dessutom en brandfarlig gas förenad med stora risker vid denna användning.