Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Det ska vara sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern

Omkring sju procent av bilisterna kör med vinterdäck på ett eller flera hjul om sommaren, enligt en ny och ännu inte publicerad rapport och det rör sig nästan alltid om dubbfria vinterdäck.

Jag är förvånad över att någon kan tro att det finns däck som är lika bra en varm sommardag med en temperatur på 25 grader i skuggan vid regn, som en vinterdag med 20 minusgrader. Det är ännu mer förvånande att någon rekommenderar bilägare att köpa ”året runt” däck, det är inte fackmässigt anser SFVF, säger Michael Bergvall med många års erfarenhet i däckbranschen.

Dubbfria vinterdäck som anpassats för nordiska vinterförhållanden ger omkring 15 procent längre bromssträcka på asfalt om sommaren, om man jämför med sommardäck. Det beror på mönster, och på att gummiblandningarna i däcken gjorts för olika temperaturer.

Att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren är vanligast i de södra delarna av Sverige. Längre norrut har fler bilister dubbdäck på vintern, och tar av dem sommartid. Oavsett var man befinner sig i landet anser SFVF att det ska vara sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern, avslutar Claes Åström.

Det ska vara sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information25.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”. 81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Uppstartsmöte för SERMI Sverige – stora delar av motorbranschen berörs18.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om två år ska SERMI Sverige rullas ut. Genom SERMI ska främst fristående service- och skadeverkstäder, men också däckverkstäder och bilglasmästare, efter godkännande, få tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation direkt från fordonstillverkarna. Men även märkesverkstäder berörs eftersom SERMI är en nödvändighet för att arbeta med främmande märken.