Sveriges Fordonsverkstäders Förening leder säkerhetsarbete

SFVF har fått styrelseuppdraget att bilda en arbetsgrupp inom AIRC:s 14 medlemsländer för att samla in erfarenhet hur situationer med hantering skadade elbilar och litiumbatterier hanteras.

Det internationella skadenätverket AIRC (Association Internationale des Réparateurs en Carosserie) passade på att ha sitt årliga styrelsemöte för branschorganisationer i samband med Automechanika-mässan i Frankfurt häromdagen. Från SFVF medverkade VD Bo Ericsson och jurist Ulf Stefansson.

Bo Ericsson och representanter för DAFO och Lipropac presenterade olika lösningar för att minimera risker med elbilar samt hur man kan upptäcka en förhöjd temperatur i batterier som är skadade, men där skadan inte syns eller märks innan det är för sent.

– Att få information om det är en temperaturhöjning i ett batteri via ett ”early warning-system” är oerhört värdefullt. Vi presenterade också ett säkert transportsystem för skadade litiumbatterier där temperaturhöjningen kan ”bromsas” i upp till en timme. Kombinationen av systemen leder till att vi kan hantera litiumbatterier på ett helt nytt sätt, säger Bo Ericsson.

Nästa steg för SFVF är att samla kunskap från AIRC:s medlemmar och ta fram en vägledning så att inga onödiga olyckor sker.

112 47 Stockholm