Sveriges Fordonsverkstäders FöreningSveriges Fordonsverkstäders Förening

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ingår samarbete med AutoNytt!

Fordonsnyheter gillar de flesta i vår bransch och nu kan SFVF säkerställa att våra medlemmar blir uppdaterade genom vårt nya samarbete med AutoNytt. För att våra medlemmar ska ha bästa förutsättningar har SFVF och AutoNytt ingått ett informationsutbyte för att säkerställa att både SFVF:s och AutoNytts medlemmar har den bästa informationskanalen, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

AutoNytt är bilbranschens nya första digitala tidning, säger Robert Åberg vd för AutoNytt. Här hittar SFVF:s medlemmar nyheter om fordon av olika slag, däck, fälg, tillbehör, och mycket annat både inom Sverige och internationellt.

På samma sätt kan AutoNytts läsare och kunder hitta information från SFVF:s digitala nyhetsflöde Fordonsproffs.eu och hålla sig uppdaterade när det gäller verkstadsfrågor.

SFVF är verkstadsbranschens språkrör i frågor om regler, lagar och övergripande beslut i verkstadsbranschen i Sverige, och inom EU genom SFVF:s medlemskap i CECRA och AIRC. SFVF bevakar, påverkar och informerar i viktiga branschfrågor – till exempel gruppundantaget och liknande frågor. SFVF ger juridisk utbildning, rådgivning, är remissinstans och påverkar utformningen av nya lagar och regler i verkstadsbranschen. SFVF har över 2 000 medlemsföretag varav 22 är fordonsimportörer.

För ytterligare information, kontakta:

Bo Ericsson, vd SFVF +46 (0)8 519 475 11

Robert Åberg vd AutoNytt +46 (0)73 702 65 61

Ny kunskap krävs omgående hos i första hand all blåljuspersonal18.5.2020 09:58:58 CESTNyheter

- Jag har under flera år arbetat med frågor som rör risker med gas och el-fordon, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Det sker färre olyckor med gasfordon än med konventionella bränslen, vilket är naturligt då det inte finns så många gasfordon jämfört med de som drivs av fossilt bränsle. Gasbussolyckan i Örebro som inträffade under förra veckan sätter återigen fokus på säkerhet och gasfordon.

Ny kvalitetsstandard krävs för bilskadereparationer11.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

- Bättre kvalitet på bilskadereparationer kan bara uppnås om verkstäderna arbetar under gemensamma och noggranna regler. Tyvärr arbetar man idag med plåt och lack på ett i många fall ”spretigt” sätt utan klara regler. Men det finns redan nu ett internationellt uppskattat system som skulle kunna eliminera fusk och dålig kvalitet. Systemet heter Eurogarant, används sedan många år i en rad europeiska länder och har introducerats i Sverige av SFVF, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, (Sveriges Fordonaverkstäders Förening).

Fordonsbranschen är i behov av fler Diagnostekniker, en kompetens som ökar lönsamheten28.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Vi har en bransch under omställning. Snabb teknisk utvecklingstakt ökar efterfrågan av kompetens i framkant. Tillgången till rätt kompetens är därmed inte längre en utmaning för framtiden. Behovet av diagnostekniker är redan idag ett faktum. Bristen på teknisk kunskap har redan kommit att bli en orsak till att verkstäder tackar nej till jobb och detta får vi inte acceptera. Att vidareutbilda sig till diagnostekniker är ett smart karriärval för den enskilde mekanikern.