Sveriges Fordonsverkstäders FöreningSveriges Fordonsverkstäders Förening

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ingår samarbete med AutoNytt!

Fordonsnyheter gillar de flesta i vår bransch och nu kan SFVF säkerställa att våra medlemmar blir uppdaterade genom vårt nya samarbete med AutoNytt. För att våra medlemmar ska ha bästa förutsättningar har SFVF och AutoNytt ingått ett informationsutbyte för att säkerställa att både SFVF:s och AutoNytts medlemmar har den bästa informationskanalen, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

AutoNytt är bilbranschens nya första digitala tidning, säger Robert Åberg vd för AutoNytt. Här hittar SFVF:s medlemmar nyheter om fordon av olika slag, däck, fälg, tillbehör, och mycket annat både inom Sverige och internationellt.

På samma sätt kan AutoNytts läsare och kunder hitta information från SFVF:s digitala nyhetsflöde Fordonsproffs.eu och hålla sig uppdaterade när det gäller verkstadsfrågor.

SFVF är verkstadsbranschens språkrör i frågor om regler, lagar och övergripande beslut i verkstadsbranschen i Sverige, och inom EU genom SFVF:s medlemskap i CECRA och AIRC. SFVF bevakar, påverkar och informerar i viktiga branschfrågor – till exempel gruppundantaget och liknande frågor. SFVF ger juridisk utbildning, rådgivning, är remissinstans och påverkar utformningen av nya lagar och regler i verkstadsbranschen. SFVF har över 2 000 medlemsföretag varav 22 är fordonsimportörer.

För ytterligare information, kontakta:

Bo Ericsson, vd SFVF +46 (0)8 519 475 11

Robert Åberg vd AutoNytt +46 (0)73 702 65 61

SFVF ryter till: När ska lagstiftarna inse vilken betydelse rätt däckutrustning har för lätta och tyngre fordon?25.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

- I skuggan av Nollvisionen som sattes 1997 är det många olika förändringar som måste ske, för att vi ska nå vårt mål att ingen ska behöva skadas allvarligt eller omkomma i en trafikolycka i onödan, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). - Det borde därför vara en självklarhet att alla fordon, även tyngre, har vinterhjul på vintern och sommarhjul på sommaren. Samma självklarhet är att det ska vara vinter respektive sommarhjul på alla axlar.

Kompetenslyftet med landets främsta experter på att driva en säker fordonsverkstad15.9.2020 10:11:28 CESTNyheter

Ingen ska behöva skadas eller omkomma på sin arbetsplats i onödan, därför startar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) kompetenslyftet en informationsresa avseende metan, vätgas, elfordon risker och standard, risk för rån och juridiskt ansvar. Risker med fordonsbränslen innebär någon form av brand- eller explosionsrisk och nu kommer nya typer av fordon på bred front som kräver ny kunskap, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Svårt att registreringsbesiktiga etanolkonverterade bilar10.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

- När Per Bolund (MP) presenterade nyheten i regeringens höstbudget, en ”bygga-om-bonus” som är ett bidrag för att konvertera befintliga bensinbilar till etanoldrift, kanske det underlättar vårt arbete i Besiktningskommittén, säger Bo Ericsson som är vd för SFVF och representerar fordonsbranschen i kommittén. - Efter etanolkonvertering behöver bilen ombesiktigas/genomgå registreringsbesiktning. Idag har besiktningsbolagen inga riktlinjer kring hur en sådan besiktning ska utföras. Vi behöver ett enklare förfarande, säger Bo Ericsson.