Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) om Digital-servicebook.com

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), Nordens största branschförening, har som mål att förenkla och skapa trygghet för samtliga fordonsägare (av bilar, husbilar, husvagnar, lastbilar, motorcyklar m.fl.). Förutom fordonsägare ges även verkstäder och fordonshandlare en möjlighet att få tillgång till ett fordons servicehistorik genom användningen av en säker digital servicebok.

Bo Ericsson vd SFVF

- Det finns betydligt fler fördelar med en digital servicebok kontra pappers-servicebok, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Under mina över 40 år i fordonsbranschen har jag hört många historier om att serviceboken är borttappad, hunden åt upp den, en kaffekopp rann ut och förstörde serviceboken med mera. Det här är aldrig ett problem med en digital servicebok, den finns alltid tillgänglig.

Tyvärr finns det människor som missbrukar serviceböcker genom att köpa en servicestämpel från nätet för 40 kronor och ”fuskstämplar” att servicen är genomförd hos en seriös verkstad. Under mina 18 år i Allmänna reklamationsnämnden har jag också sett hur det har fuskats med stämplar och mätarställningar.

I och med lanseringen av Digital-servicebook.com togs ytterligare ett steg för att eliminera fusk med både stämplar och mätarställningar, då en digital servicebok inte är möjlig att manipulera. Skruvade mätare är ett stort problem inom EU och statistik från Kommissionen visar att bilägare blir lurade på många mil, motsvararande nästan 90 miljarder kronor årligen.

Digitala serviceböcker som biltillverkarna erbjuder är många gånger krångliga för en fristående verkstad att använda sig av och är heller inget krav för att nybilsgarantin ska fortsätta att gälla. Dessutom är en stämpel i biltillverkarens digitala servicebok ofta inget värd utan tillhörande serviceportokoll, då de här protokollen endast registreras hos ett fåtal bilmärken utöver själva servicestämpeln.

- Med Digital-servicebook.com såg vi en möjlighet för våra verkstäder att spara tid och samla bilägarens kompletta serviceprotokoll på en och samma webbplats, säger Ulf Stefansson som är jurist hos SFVF. Istället för att gömma bilens servicedata som många biltillverkare gör så är vissa data öppen mot hela världen för att skapa en transparens då bilägaren ska sälja sitt fordon. Bilägaren för sedan över sin servicedata till nästkommande ägare istället för att detta ligger låst hos biltillverkaren. Samtidigt säkerställer boken att dokumentationen som lagras är korrekt för att garantier ska fortsätta gälla och det spelar ingen roll om bilen exporteras.

- Sedan har vi detta med skruvade vägmätare som minimeras eller upphör fullständigt då det inte går att efterregistrera i systemet. Varje verkstad använder en lösning där deras verkstadssystem medför att utförd service registreras i realtid. Dessutom syns alla servicedata som tidigare registrerats i biltillverkarnas digitala serviceböcker i Digital-servicebook.com. Det är helt enkelt en win-win-situation för både bilägare och fristående verkstäder att börja använda sig av Digital-servicebook.com när bilen är ett par tre år gammal, säger Bo Ericsson.

En utmaning är att försöka få både bilägare och verkstäder att förstå fördelarna med systemet och använda det avslutar Bo Ericsson.

Frågor, kontakta:
Bo Ericsson, vd SFVF +46 8 519 475 11
Ulf Stefansson jurist SFVF +46 8 519 475 15

Bo Ericsson vd SFVF

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) skriver till Regeringen20.11.2020 07:30:00 CETNyheter

Med anledning av medlemsstaternas “Expertgrupp för Motorfordon” som planeras till i början på december 2020 vänder vi oss till Regeringen med ett brådskande ärende på uppdrag av AIRC, CECRA och FIGIEFA med flera*, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Vi känner en oro inför EU kommissionens förslag. Ärendet berör så kallad standardiserad åtkomst till RMI och procedurer för fordonssäkerhetsfunktioner (SERMI) som är avgörande för att verkstäder över hela Sveriges yta ska kunna serva och reparera bilar.

Bo Ericsson tycker till: Är politiker för fega för att ställa krav på andra än bilisterna?8.11.2020 07:30:00 CETNyheter

Det behövs drastiska åtgärder om Sverige ska klara miljömålet att sänka utsläppen från bilar, lastbilar och bussar med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Det konstaterar Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i SvD. Bilar behövs för att vi inte ska smitta varandra, få vardagspusslet att gå ihop, handla mat och ta oss till jobbet - och alla bor inte vid en tunnelbana. Vi behöver lastbilar och långtradare för att transportera gods över hela Sveriges yta, annars stannar Sverige.