Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) skriver till Regeringen

Med anledning av medlemsstaternas “Expertgrupp för Motorfordon” som planeras till i början på december 2020 vänder vi oss till Regeringen med ett brådskande ärende på uppdrag av AIRC, CECRA och FIGIEFA med flera*, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Vi känner en oro inför EU kommissionens förslag. Ärendet berör så kallad standardiserad åtkomst till RMI och procedurer för fordonssäkerhetsfunktioner (SERMI) som är avgörande för att verkstäder över hela Sveriges yta ska kunna serva och reparera bilar.

När vi nu skriver till svenska regeringen representerar vi fler än 500 000 företag, som totalt sysselsätter 4,3 miljoner arbetstagare inom fordonsmarknaden i hela EU, säger Bo Ericsson.

Den nya förordningen om typgodkännande av fordon 858/2018 och dess “Bestämmelser om reparations- och underhållsinformation” (RMI) gäller sedan den 1 september 2020.

Dock så riskerar utformandet av ny lag att underminera viktiga delar för vår bransch, därför ber vi regeringen att påtala följande:

• Att ISO 18541-standarden kommer att vara robust nog för att undvika att underminera tillämpningsområdet för förordning 2018/858 avseende fordonets tekniska uppbyggnad.
  • Att åtgärda felen i den ändrade definitionen av den viktiga diagnostiska kontakten ombord (OBD), så att den inte minskar diagnostikförmågan hos allmän verkstadsutrustning.
  • Möjliggöra en utvidgning av SERMI-systemet (ursprungligen skräddarsydd för stöldskyddsrelaterat RMI), för att även nu även täcka utsläppsmanipulering. En felaktig tolkning av lagen, kan innebära att SERMI förvandlas till ett instrument som är oproportionerligt, opraktiskt och riskerar att sätta professionella oberoende verkstäder ur spel.

Den nya lagen får vidsträckta konsekvenser för hela fordonseftermarknaden och för medlemsstaternas rättsliga system. Även om branschen som helhet är helt överens om att SERMI-systemet ska antas utan ytterligare förseningar, måste detta göras på ett sunt och effektivt sätt. Lagen måste anpassas så att de praktiska och rättsliga följderna i medlemsstaternas regleringssystem förblir ofelbart vid en tolkning.

Mötet i expertgruppen "Motorfordon" i början på december är avgörande i detta sammanhang, säger Ulf Stefansson jurist hos SFVF. Detta är det tillfälle då våra frågor, farhågor och invändningar bör tas upp. Som företrädare för medlemsstaterna har Regeringen rätt att uttrycka våra åsikter och begära att EU-kommissionen tar hänsyn till dem när de utarbetar textmassa som ska vara juridiskt korrekt, tydlig och respektfull för de åtaganden som gjorts under lagstiftningsdiskussionerna, säger Ulf Stefansson.

Vi fruktar att om detta tillfälle inte utnyttjas kan det bana väg för ett enkelt antagande av lagstiftningsförslaget av EU-kommissionen, därför vill vi ha möte med Regeringen, avslutar Bo Ericsson.

Beskrivning av föreningar:

ADPA (European Independent Data Publishers Association),

AIRC (International Association of Body Repairers),

CECRA (European Council for Motor Trades and Repair),

EGEA (European Garage Equipment Association),

FIA Region I (Fédération Internationale de l 'Automobile),

FIGIEFA (International Federation of Automotive Aftermarket Distributors),

LEASEUROPE (European Federation of Leasing Company Associations).

Kraftfulla protester från SFVF mot att Transportstyrelsen vägrar förlänga däckskiftesperioden23.2.2021 11:47:30 CETNyheter

Många pratar ju om risken för en tredje Covid-19 våg efter att alla sportlov är avklarade, men inte Transportstyrelsen. Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas (15 april till 30 april) som SFVF framfört önskemål om, på motsvarande sätt som under förra året, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Fler bilverkstäder i storstäder, men bilverkstadsdöden gäckar på glesbygden22.2.2021 11:00:00 CETPressmeddelande

Antalet bilverkstäder fortsätter att öka. För andra året i rad kan branschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, konstatera att den konkurrensreglering som bilverkstadsnäringen har inom EU leder till nyföretagande och att små fristående bilverkstäder tillåts konkurrera även inom service av nya fordon.

Brister i arbetsmiljön hos sex av tio bilverkstäder / bilserviceföretag17.2.2021 13:27:15 CETNyheter

Resultatet av en myndighetsgemensam insats mot ett 80-tal bilverkstäder och annan bilservice visar på brister i arbetsmiljön hos sex av tio företag. Om verkstan är en Godkänd Bilverkstad är det inte sannolikt att verkstan blir föremål för en kontroll, samtidigt är det inte troligt att en Godkänd Bilverkstad skulle få något nedslag, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Kraven för att vara en Godkänd Bilverkstad kvarstår för SFVF:s medlemmar3.2.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Omställningen av verkstadsbranschen pågår till följd av skarpa krav på förbättrad kvalitet som ställdes av Per Bohlund, Miljöpartiet under ett möte där flera branschföreträdare deltog. Arbetet med att säkerställa att verkstäder blir en Godkänd Bilverkstad tar längre tid än beräknat. Självklart påverkas branschen av covid-19 men arbetet med införandet fördröjs även av andra orsaker. Många kedjor och återförsäljare måste ges ytterligare tid att anpassa sig till Godkänd Bilverkstad, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

SFVF slår larm, kräver att Transportstyrelsen förlänger tiden för byte till sommarhjul.1.2.2021 07:30:00 CETNyheter

Våra medlemmar som består av verkstäder och många däckverkstäder är i stort behov av en förlängd skiftestid, för att ha en möjlighet att hinna med att skifta hjul inom föreskriven period. På grund av Covid-19 och risken för smittspridning tvingas man nu begränsa antalet personer i kundmottagningen och på verkstaden med hänsyn till lokalernas storlek. Detta innebär att man på många verkstäder ej kommer att kunna ha lika många personer i arbete som under normala tider, för att möta behovet under däckskiftesperioden, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).