Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) skriver till Regeringen

Med anledning av medlemsstaternas “Expertgrupp för Motorfordon” som planeras till i början på december 2020 vänder vi oss till Regeringen med ett brådskande ärende på uppdrag av AIRC, CECRA och FIGIEFA med flera*, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Vi känner en oro inför EU kommissionens förslag. Ärendet berör så kallad standardiserad åtkomst till RMI och procedurer för fordonssäkerhetsfunktioner (SERMI) som är avgörande för att verkstäder över hela Sveriges yta ska kunna serva och reparera bilar.

När vi nu skriver till svenska regeringen representerar vi fler än 500 000 företag, som totalt sysselsätter 4,3 miljoner arbetstagare inom fordonsmarknaden i hela EU, säger Bo Ericsson.

Den nya förordningen om typgodkännande av fordon 858/2018 och dess “Bestämmelser om reparations- och underhållsinformation” (RMI) gäller sedan den 1 september 2020.

Dock så riskerar utformandet av ny lag att underminera viktiga delar för vår bransch, därför ber vi regeringen att påtala följande:

• Att ISO 18541-standarden kommer att vara robust nog för att undvika att underminera tillämpningsområdet för förordning 2018/858 avseende fordonets tekniska uppbyggnad.
  • Att åtgärda felen i den ändrade definitionen av den viktiga diagnostiska kontakten ombord (OBD), så att den inte minskar diagnostikförmågan hos allmän verkstadsutrustning.
  • Möjliggöra en utvidgning av SERMI-systemet (ursprungligen skräddarsydd för stöldskyddsrelaterat RMI), för att även nu även täcka utsläppsmanipulering. En felaktig tolkning av lagen, kan innebära att SERMI förvandlas till ett instrument som är oproportionerligt, opraktiskt och riskerar att sätta professionella oberoende verkstäder ur spel.

Den nya lagen får vidsträckta konsekvenser för hela fordonseftermarknaden och för medlemsstaternas rättsliga system. Även om branschen som helhet är helt överens om att SERMI-systemet ska antas utan ytterligare förseningar, måste detta göras på ett sunt och effektivt sätt. Lagen måste anpassas så att de praktiska och rättsliga följderna i medlemsstaternas regleringssystem förblir ofelbart vid en tolkning.

Mötet i expertgruppen "Motorfordon" i början på december är avgörande i detta sammanhang, säger Ulf Stefansson jurist hos SFVF. Detta är det tillfälle då våra frågor, farhågor och invändningar bör tas upp. Som företrädare för medlemsstaterna har Regeringen rätt att uttrycka våra åsikter och begära att EU-kommissionen tar hänsyn till dem när de utarbetar textmassa som ska vara juridiskt korrekt, tydlig och respektfull för de åtaganden som gjorts under lagstiftningsdiskussionerna, säger Ulf Stefansson.

Vi fruktar att om detta tillfälle inte utnyttjas kan det bana väg för ett enkelt antagande av lagstiftningsförslaget av EU-kommissionen, därför vill vi ha möte med Regeringen, avslutar Bo Ericsson.

Beskrivning av föreningar:

ADPA (European Independent Data Publishers Association),

AIRC (International Association of Body Repairers),

CECRA (European Council for Motor Trades and Repair),

EGEA (European Garage Equipment Association),

FIA Region I (Fédération Internationale de l 'Automobile),

FIGIEFA (International Federation of Automotive Aftermarket Distributors),

LEASEUROPE (European Federation of Leasing Company Associations).

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.8.9.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information25.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”. 81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Uppstartsmöte för SERMI Sverige – stora delar av motorbranschen berörs18.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om två år ska SERMI Sverige rullas ut. Genom SERMI ska främst fristående service- och skadeverkstäder, men också däckverkstäder och bilglasmästare, efter godkännande, få tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation direkt från fordonstillverkarna. Men även märkesverkstäder berörs eftersom SERMI är en nödvändighet för att arbeta med främmande märken.