Sveriges Fordonsverkstäders Förening utbildar konsumentvägledare!

”Att hänga med i den tekniska utvecklingen är inte lätt för en konsumentvägledare”, säger Ulf Stefansson jurist på SFVF och f d konsumentvägledare. SFVF startade redan för några år sedan föreläsningar i Praktisk Bilverkstad och nu växlar vi upp våra utbildningar för konsumentvägledare. Behovet av utökad kompetens ökar i och med digitalisering, elektrifiering och förändrad lagstiftning.

Nu kommer vi även informera om utökad reklamationsrätt på exempelvis begagnade bilar från sex månader till två år, om hur maskinskada fungerar, ta upp fall med elbilar, berätta om hur Försäkringsnämnden fungerar, vad ska vi tänka på när det gäller privat leasing och besvara alla frågor som konsumentvägledare har över hela Sveriges yta.

”Vi som konsumentvägledare behöver den här typen av ny kompetens och fysiska utbildningar av fackkunniga då frågor om begagnade bilar ständigt ligger i topp i konsumentvägledarnas statistik över de vanligaste konsumentklagomålen. Det är inte lätt att köpa en begagnad bil som konsument. Jag hoppas alla kvl tar chansen att gå den här utbildningen för att kompetensutveckla sig”, säger Christine Fransholm, ordförande i Konsumentvägledarföreningen.

”Nu kan vi även få se hur en verkstad fungerar från ”insidan”, ställa våra frågor och även få se bildelar som vi endast har hört talas om tidigare. Det är väldigt bra när utbildningen hålls av ledamöter som också sitter i Allmänna reklamationsnämnden och som också förstår vårt behov av ny kunskap”, säger Christine Fransholm.

Utbildningarna inleds 6 oktober i Piteå, följt av Stockholm, Jönköping, Malmö, Göteborg och Örebro.