Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

I förra veckan var det dags igen. Då lyfte en verkstad återigen en Tesla på fel sätt. Nu kan det inte uteslutas att batteripaketet ej har utsatts för skador, vare sig på batteriets skyddsram eller på själva batteripaketet som helhet. Nu tvingas denna verkstad att skriftligen garantera bilägaren att ta kostnaden om det skulle uppstå en skada eller kortslutning, säger Michael Bergvall.

I båda dessa fall har verkstaden inte agerat fackmässigt enligt Konsumenttjänstlagen (1985:716). I båda fallen var bilen och verkstaden försäkrade vilket är bra för verkstaden och bilägaren.

För att vara fackmässig måste den som arbetar med bilen bland annat ha tillgång till och läst reparationsanvisningarna för att veta vad som gäller när man ska lyfta bilen, vilka verktyg och vilken utrustning som skall användas med mera. Om verkstaden inte har agerat på detta sätt, som i dessa fall, har verkstaden brustit i sin fackmässighet, säger Ulf Stefansson som är jurist på SFVF.

Jag blir skärrad när jag får höra sådana här historier, det säger Bo Ericsson som är vd för SFVF och som sitter med som ledamot i ARN och Försäkringsnämnden. Om bilägaren använder sig av ett ”företag” som inte har en försäkring, vilket är högst troligt om skifteskostnaden är onormalt låg, och batteriet skadas, vad gäller då? Om det leder till att bilen måste lösas in, vem ska då betala?

Om företaget finns kvar på parkeringsplatsen, garaget eller köpcentret där hjulen skiftades måste bilägaren begära att företaget betalar. I vårt första exempel var kostnaden 865 000 kr, hur många verkstäder har råd att betala det? Om företaget inte finns kvar, då måste bilägaren ta kostnaden själv, för bilförsäkringsföretaget vill med största sannolikhet inte ta kostnaden om bilen brinner upp på grund av kortslutning i batteriet.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.

Öppet brev till Konsumentminister Lena Micko (S)28.4.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

”Vet du som konsumentminister: Att en bilköpare inte kan välja försäkringsbolag vid köp av ny bil, det är unikt för Sverige. Trots att vagnskadegarantin kritiseras av Konkurrensverket fortsätter försäkringsbolagen att tjäna miljardbelopp. Bilägaren är den stora förloraren." Det skriver Bo Ericsson på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i ett öppet brev till konsumentminister Lena Micko (S).