Sveriges första hybridevent byggdes över en natt

Några starka aktörer inom eventindustrin gick tillsammans och agerade snabbt. På bara några dagar har man byggt upp Sveriges första hybridevent, på Clarion Hotel Post. Nu kan företag som behöver konferera, men där stora delar av publiken sitter på distans, hyra in sig här.

- Det här är ett helt nytt mötesformat. Vi har länge haft tankar kring hur framtidens konferenser kommer vara utformade och trodde att miljödebatten skulle vara det som drev på förändringen. När Coronaviruset över en natt ändrade förutsättningarna för att mötas, gick vi från ord till handling och byggde det här hybrideventet i rekordfart, säger Daniel Jonzon, projektledare på Revolve.

Totalt är man tre företag som samarbetar. Utöver Revolve, som står för själva möteskonceptet, tillgodoser branschledande Creative Technology tekniken och Clarion Hotel Post står för platsen. Runt om i Norden har man knutit upp ett antal studios, som gör det möjligt för föredragshållare från olika länder att finnas med på länk.

Applösning för interaktion

Den 24:e mars står allt klart. I Clarion Hotel Posts största lokal finns en snyggt uppbyggd scen med proffsigt ljud, ljus och uppkoppling samt en konferenssittning för den del av publiken som ska vara med på plats. För de som följer eventet på distans, kommer en applösning göra det möjligt att interagera med publik och föredragshållare.

- Vi tror fortfarande på kraften i att människor möts. Det här är ett viktigt initiativ som vi tog tillsammans för att möjliggöra möten där den som inte fysiskt kan närvara, ändå har möjligheten att delta. Lokalen där vi byggt upp tekniken har plats för upp mot 900 personer men just nu anpassar vi den för en mindre publik och med extra långt avstånd mellan stolarna, säger Lisa Callert, sälj & marknadschef på Clarion Hotel Post

Flera intresseanmälningar

I första hand vänder man sig till lite större bolag med hybrideventet. Det kan handla om ett företag som vill hålla en bolagsstämma, kick-off eller helt enkelt ett smart sätt att arrangera konferens på när man inte vill samla stora grupper. Och man har redan fått in intresseanmälningar från såväl industriföretag som politiska partier.

Revolve och Clarion Hotel Post har länge haft ett samarbete med varandra. Även Creative Technology har varit med från hotellets öppnande och genomfört spektakulära evenemang i huset.

- Vi är stolta över att kunna leverera teknik som möjliggör fortsatt effektiv kommunikation för företag och eventbyråer under den rådande situationen. Creative Technology har under de senaste fem åren utvecklat en säker IT-plattform, tecViz, för att optimera användaruppleveslen vid digitala event. tecViz stödjer bland annat streaming, presentationsvyer samt interaktion mellan tittarna och de som står framför kameran, säger Arvid Lilienberg, Senior Project Manager, Creative Technology.

Om Revolve

Göteborgsbaserade Revolve är en Live Communication-byrå, som sammankopplar människor och varumärken genom spektakulära events över hela världen.
Revolve ingår, tillsammans med Rubrik, Stark Film, Start Communication, Understandit, VEKST, Create och More PR, i More Alliance, som startade 2006.

Kontakt:
Daniel Jonzon, Project Manager på Revolve
daniel.jonzon@revolveconcept.com / 0708-39 47 42

Om Creative Technology (CT)

Med över 30 års erfarenhet i branschen har Creative Technology (CT) vuxit till ett av Europas största AV-teknikföretag. Vi erbjuder avancerade tekniklösningar för evenemang såsom företagsevent, underhållningsevenemang och sportarrangemang över hela världen. Vi har stor erfarenhet av Digitala Möten – streamade event som når ut till tittare var som helst i världen. Vi erbjuder studios där du kan kommunicera med din marknad eller anställda genom livestream, on-demand och interaktion.

Kontakt:
Arvid Lilienberg, Senior Project Manager på Creative Technology (CT)
alilienberg@ct-group.com / 0707-45 24 56

Clarion Hotel Post.

Moderna designhotellet Clarion Hotel Post ligger mitt i Göteborg i det gamla Posthuset. Hotellet är perfekt för både konferenser och Göteborg-weekends. År 2019 utsågs Clarion Hotel Post till Sveriges bästa hotell på och år 2020 utsågs hotellet till Sveriges bästa konferenshotell på Grand Travel Award.

Hotellkonserter – nytt koncept med premiär på Valborg21.4.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Tomma hotell och inställda konserter. Då fick Clarion Hotel Post och eventbyrån Revolve idén att lansera ett nytt koncept – hotellkonserter! På Valborgsmässoafton är det premiär och på scen i en studio på Clarion Hotel Post i Göteborg står Timo Räisänen. Från hotellrummen följer gästerna konserten live. De chattar och önskar låtar och några utvalda kommer höra en knackning på dörren och bjudas in till att följa konserten på plats.

Restaurang VRÅ nomineras i kategorin Kockarnas Kock, Kockarnas Krog och Sommelierernas Sommelier 20196.12.2019 12:34:36 CETPressmeddelande

I veckan släppte Restaurangvärlden de nominerade i Svenska Gastronomipriset 2019 som är en hyllning till restaurangvärldens största stjärnor. Drygt 100 kockar i hela Sverige har röstat fram de kockar och krogar som de anser vara bäst. Bland dessa utvalda stjärnor hittar vi Göteborgsprofilen Sofia B Olsson tillsammans med restaurangens sommelier Avelino Montes.