Sveriges Hamnar får stöd från ESPO kring sanktioner

Nu har ESPO, The European Sea Ports Organisation, som Sveriges Hamnar är en del av, meddelat att man stödjer det femte sanktionspaketet och ser fram emot att implementeringen går smidigt i de respektive medlemsstaterna. Sveriges Hamnars ställer sig bakom ESPO:s uttalande och ställningstagande.

Eric Tedesjö, Branschchef Sveriges Hamnar

- Vi välkomnar att hela ”hamneuropa” sluter upp bakom de förslag till sanktioner som EU:s ministerråd beslutat, något vi anser vara så mycket mer effektivt och riktat än att enskilda hamnar tvingas bedriver egen utrikespolitik, säger Eric Tedesjö, branschchef Sveriges Hamnar.

ESPO uttalar att det nu är av yttersta vikt att medlemsstaterna och dess myndigheter nu skyndsamt måste se till så att implementeringen hanteras på ett smidigt och effektivt sätt som förhindrar att nya hinder eller störningar inom hamnverksamheten uppstår.

Fakta om ESPO

ESPO är en samarbetsorganisation för Europas hamnar som bevakar frågor som rör hamnverksamhet. Medlemmar i ESPO består av hamnmyndigheter, hamnbolag och andra samarbetsorganisationer företrädda i hamnarna inom EU och Norge.

Här följer hela ESPO:s uttalande i sin helhet:

12 April 2022

The European Sea Ports Organisation (ESPO) would like to express its support for the 5th sanction package against Russia, as adopted by the EU Member States on 8 April. Europe’s ports stress the importance of clarity and uniformity in the application of the sanctions in the different Member States of the EU. The governments and competent authorities in the Member States must put everything in place to guarantee a smooth implementation of this decision and limit further disruption of the EU supply chain.

The 5th sanction package includes a ban on Russian flagged vessels from EU ports, except for agricultural and food products, humanitarian aid, and energy. It foresees as from August 2022 a prohibition to purchase, import or transfer coal and other solid fossil fuels that comes from Russia into the EU. It also includes a ban on any Russian and Belarusian road transport companies to transport goods within the EU, including in transit, and provides further export bans, targeting jet fuel and other goods such as quantum computers and advanced semiconductors, high-end electronics, software, sensitive machinery and transportation equipment, and new import bans on products such as wood, cement, fertilisers, seafood and liquor.

Regarding the implementation of the EU-Russia sanctions, Europe’s ports:

• Stress the importance of an EU-wide uniform application of the sanctions: a harmonised implementation of the ban on Russian vessels from EU ports should be ensured, maintaining a level playing field between ports, and preventing “port shopping” by Russian ships. The European Maritime Safety Agency could in this respect play an important role in providing a clear list of Russian vessels to be banned from EU ports, taking into account those vessels that have re-flagged or re-registered since 24 February.

• Ask the governments and the competent public authorities, both at national and EU level, to take up their responsibilities and plan enough staff and resources to ensure a smooth application of the measures, avoiding further delays in an already disrupted supply chain. The ban on Russian vessels from EU ports as well as the import and export bans on different categories of goods implies a lot of additional checks to be done in ports to control and determine which vessels and cargo are covered by the ban and which ones are to be exempted. Europe’s ports count on the full engagement of the governments and competent authorities of the Member States to ensure that these checks are not creating further delays in an already disrupted supply chain. Blocked cargo and ships could create additional congestion in ports and in terminals in ports, which are already facing the consequences of a saturated supply chain.

The European port community condemns the Russian invasion of Ukraine and continues to express its solidarity with the Ukrainian port community, as represented by the Ukrainian Sea Ports Authority (USPA), since 2018 observer member in ESPO.

Eric Tedesjö, Branschchef Sveriges Hamnar

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.