Sveriges Hamnar kommenterar varsel om sympatiåtgärder

Vi har nåtts av beskedet att Transport och Hamnarbetarförbundet varslar om sympatiåtgärder till stöd för Ukrainas hamnarbetare. Sveriges Hamnar menar att det är viktigt att vi nu står bakom intentionen med Europaparlamentets resolution; Alla restriktioner bör ske EU-gemensamt.

Marcus Dahlsten, Vd Transprtföretagen och Sveriges Hamnar

Vi har sett att några medlemsstater gått före och redan stoppar ryska fartyg i sina hamnar och vi uppmanar därför regeringen till att skyndsamt fatta ett beslut för Sveriges hanterande.

Vi är självfallet bekymrade över situationen i vår närhet och uppmanar regeringen att ta ett tydligt och kraftfullt beslut i frågan.

- Vi vill se tydligare beslut från regeringen när det gäller hur ryskkontrollerade fartyg ska hanteras i Svenska hamnar och det brådskar, säger Marcus Dahlsten Vd Sveriges Hamnar.

Marcus Dahlsten, Vd Transprtföretagen och Sveriges Hamnar

Gustav och Linnea från Västerhaninge kammade hem silver och brons i Yrkes-SM16.5.2022 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Den 10-12 maj tävlade hundratals ungdomar om vem som är bäst på sitt blivande jobb när Yrkes-SM var tillbaka efter två år i träda. Deltagarna representerade stora delar av landet, från Umeå i norr till Kristianstad i söder. Nu kan vi avslöja att Gundars Kalkis och Linnea Rydörn från Västerhaninge kammade hem bronset i yrket fordonslackering och därmed var de bäst placerade från Stockholm i motorbranschens tävling. Vinsten och guldmedaljen inom bilskadeteknik gick i år till Gustav Weber från Falköping efter en hård kamp.