Sveriges Hamnar vill se fördjupad dialog för gemensamma restriktioner

Sveriges Hamnar har mottagit varsel om stridsåtgärder från Transport och Svenska Hamnarbetarförbundet. Med anledning av detta svarar Sveriges Hamnar med en varselinvändning gentemot Svenska Hamnarbetarförbundet medan dialogen med Transportarbetarförbundet fortsätter.

Marcus Dahlsten, Vd Sveriges Hamnar och Transportföretagen

Ingen är oberörd av Rysslands angrepp mot Ukraina. På samma sätt som andra är Sveriges Hamnar bekymrade över situationen i vår närhet. Kriget i Ukraina är en tragisk händelse där många människor drabbas, säger Marcus Dahlsten, Vd Sveriges Hamnar och Transportföretagen.

Sveriges Hamnar står bakom de samordnade åtgärder som genomförs på olika områden, både de sanktioner och de humanitära insatser som nu genomförs. De ekonomiska sanktionerna visar vilken styrka som Sveriges, Europas och västvärldens ekonomier har. Men vi behöver göra detta samordnat och i nära samarbete med andra länder och organisationer. Restriktioner bör i första hand ske EU-gemensamt och utifrån gällande lagstiftning, säger Marcus Dahlsten, Vd Sveriges Hamnar och Transportföretagen.

När det gäller det varsel som vi har mottagit från Transport och Svenska Hamnarbetarförbundet är det viktigt att de restriktioner och sanktioner som genomförs ska få bra effekt. Sveriges Hamnar har vid upprepade tillfällen efterfrågat tydligare beslut från regeringen när det gäller hur ryskkontrollerade fartyg ska hanteras i svenska hamnar samt har uppmanat regeringen att skyndsamt fatta beslut för Sveriges hanterande, säger Marcus Dahlsten, Vd Sveriges Hamnar och Transportföretagen.

Sveriges Hamnar vill nu se nu en dialog kring hur de eventuella åtgärder som vidtas får effekt på ett sådant sätt att svenska – eller för den delen ukrainska – samhällsintressen inte skadas i onödan. Vad menas med ”ryskt import- eller exportgods”, och vad menas ”ryskkontrollerade fartyg”? Detta behöver förtydligas.

Vi behöver nu fortsätta vår dialog med Transportarbetarförbundet och regeringen så att vi respekterar den ordning vi har kring varsel och stridsåtgärder samtidigt som vi också behöver ge denna fråga den djupa respekt som den förtjänar, menar Marcus Dahlsten, Vd Sveriges Hamnar och Transportföretagen, som nu vill att dessa frågor utreds.

Den varselinvändning som skickas som svar till Svenska Hamnarbetarförbundet bifogas.

Marcus Dahlsten, Vd Sveriges Hamnar och Transportföretagen

Ny vägstatistik pekar på stora brister i vägunderhållet – Här är hela listan inför sommaren24.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ny statistik visar att standarden på landets vägar är alldeles för låg och investeringarna i vägunderhåll är inte tillräckligt stora ens för att säkerställa dagens låga nivå. Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick. Nu krävs stora satsningar för att inte säkerhet och effektivitet på våra vägar ska bli ännu sämre än idag. Transportföretagen har låtit uppdatera analysdata från 2021 med de senaste tillståndsuppgifterna från Trafikverket inför sommaren.

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.