Sveriges HR Förening har utsett Reflexivt ledarskap till Årets HR-bok 2017

Sveriges HR Förening delar årligen, sedan 1982, ut pris för Årets HR-bok. I år hade juryn fått in 44 böcker som nominerats till Årets HR-bok och som publicerats under 2017.

Illustration från bokens framsida.

– Juryn som bestått av åtta personer har haft ett gediget, men också roligt, lärorikt och intressant arbete att gå igenom de nominerade böckerna som alla lyft HR och dess betydelse för individers och organisationers utveckling, vilket blir allt viktigare för att nå framgång, säger Stefan Vallerius, ordförande för juryn för Årets HR-bok.

Reflexivt ledarskap är författad av Mats Alvesson, Martin Blom och Stefan Sveningsson och utgiven av förlaget Studentlitteratur. Författarna tar på ett aktuellt och angeläget sätt fram nya vinklingar på hur ledarskapet ska beskrivas.

– Det är lätt att ledarskapet ses som lösningen på alla problem, men de flesta chefer är inga övermänniskor. Det är viktigt att balansera ledarskapet mellan alla behov och dagliga utmaningar. Reflekterande chefer och medarbetare som tänker konstruktivt och inte hoppar på önsketänkande och modevågor lyfter organisationer, säger Mats Alvesson, författare till Reflexivt ledarskap.

Författarna lyfter fem centrala teman för ledarskap och medarbetarskap; arbete med visioner, värderingar, emotionella problem, skapa trivsel och stimulera kompetens och förståelse, ger författarna en flerdimensionell bild som stimulerar reflektion. Detta är ingen enpersonsuppgift för chefen utan måste inkludera både denna och medarbetare.

– I en tid präglad av höga krav och förväntningar på ledarskap är det på sin plats att stanna upp och fundera igenom de egna övertygelserna, vad menar jag med ledarskap och vad finns det för alternativ till ledarskap? Att vår bok nu prisas som Årets HR-bok 2017 är ett uppmuntrande kvitto på att vi berör något som är viktigt för många, säger Martin Blom, författare till Reflexivt ledarskap.

Årets HR-bok 2017 delas ut på Sveriges HR Förenings event HR NU 2018.

För mer information kontakta:

Manne Didehvar
Generalsekreterare och vd Sveriges HR Förening
manne.didehvar@sverigeshrforening.se

Stefan Vallerius
Ordförande Sveriges HR Förenings bokjury samt hr-manager på Volvo Cars Body Components
stefan.vallerius@volvocars.com

Illustration från bokens framsida.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.