Sveriges industriproffs redo att möta Europaeliten

Idag startar EuroSkills (Yrkes-EM) 2018 för unga yrkesproffs i Budapest. Under tre dagar representeras industrin av unga talanger från Örnsköldsvik i norr till Hässleholm i söder.

För de tävlande finns goda möjligheter att hitta ett attraktivt arbete efter mästerskapen, precis som för alla unga som söker sig till industrirelevanta utbildningar. Bristen på duktiga medarbetare inom industrin är så pass omfattande att många företag hämmas i sin utveckling och till och med går miste om affärer. Detta visar Teknikföretagens rapport "Vinna eller försvinna - Kompetensbehov, utmaningar och strategier i teknikföretag”, som publicerades tidigare i år. Att det finns kompetenta medarbetare är centralt för teknikföretags möjligheter att utvecklas i Sverige.

– Yrkesprogrammen är kvalificerade utbildningar som antingen leder till jobb direkt efter studenten eller till fortsatta studier vilket syns bland våra tävlanden – en del pluggar och en del jobbar, säger Klas Wåhlberg, vd för Teknikföretagen och styrelseordförande i Teknikcollege. Det finns goda möjligheter till jobb för personer med industrirelevanta utbildningar, exempelvis till yrken som CNC-operatör med ansvar för datorstyrda maskiner, automationstekniker, underhållstekniker och robotprogrammerare.

Månader av träning är över och nu är det dags för industrins unga proffs att inta Hungexpo, Ungerns största multifunktionella arena. Av Yrkeslandslaget 2018 som består av 32 personer, deltar sex tävlanden i de så kallade ”industrigrenarna”; Automationsteknik, CAD, CNC-fräsning, Industri-el samt Svets. En av dem är Emanuel Näslund, 20 år frånÖrnsköldsvik, som tävlar i Automationsteknik.

– Jag känner mig väl förberedd både mentalt och yrkesmässigt, det har blivit en hel del långa resor till Kristianstad där jag och min lagkompis har legat i hårdträning flera helger, säger Emanuel Näslund. Jag skulle säga att tävlingsgrenen Automationsteknik kräver kreativitet och problemlösning. Och när jag tänker efter har jag tränat på det nästan hela mitt liv, i alla fall sedan jag var barn och byggde lego.

Nytt inför årets mästerskap är en industrigemensam satsning som startade i samband med årets Yrkes-SM i Uppsala. Bakom samarbetet står Teknikföretagen, IF Metall, Industriarbetsgivarna, Skärteknikcentrum Sverige, Svetskommissionen och Teknikcollege. Yrkestävlingarna går i linje med organisationernas gemensamma engagemang för yrkesutbildningar, och syftar till att höja utbildningarnas status och kvalité samt att få fler sökande.

Årets tävlanden:

Automationsteknik, Emanuel Näslund

Från: Örnsköldsvik

Arbetsplats: Studerar

Utbildning/skola: El- och energiprogrammet inriktning automation på Parkskolan i Örnsköldsvik

Automationsteknik, Niklas Ekelöw

Från: Onsala

Arbetsplats: Stjernberg Automation AB i Kungsbacka.

Utbildning/skola: El- och Energiprogrammet på Elof Lindälvs Gymnasium och Automation- och Robotingenjör på Yrkeshögskolan Kungsbacka.

CAD, Theo Zemack

Från: Enskede

Arbetsplats: Scania

Utbildning/skola: Mälardalens tekniska gymnasium

CNC-fräsning, Anton Ala-Englund

Från: Nybro

Arbetsplats: Xylem inc

Utbildning/skola: ​Industritekniska programmet på ”Vilhelm mobergsgymnasiet” i Emmaboda

Industrielektriker, Martin Lindelöw

Från: Hässleholm

Arbetsplats: Automationsteknik AB

Utbildning/skola: El & Energi inriktning Automation på Österänggymnasiet i Kristianstad

Svets, Axel Gustafsson

Från: Lönsboda

Arbetsplats: Studerar

Utbildning/skola: Industritekniska programmet på Ekbackeskolan, Osby

Bild från Yrkes-SM i Uppsala. Svensk industri behöver välutbildade unga!

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.