Sveriges Ingenjörer ansluter till Global Deal

Som en del i arbetet för goda arbetsmarknadsvillkor globalt, ansluter nu Sveriges Ingenjörer till Global Deal. Och blir därmed det första svenska akademikerförbundet att gå med i partnerskapet som samlar aktörer över hela världen.

– Liksom ingenjörernas insatser ger grund för välstånd och hållbarhet så spelar samverkan mellan fack och arbetsgivare en viktig roll för utveckling. Genom att sprida den svenska arbetsmarknadsmodellen internationellt öppnas nya möjligheter. Villkoren på arbetsmarknaden och dialog är viktiga förutsättningar för omställningen till en mer hållbar värld. Sveriges Ingenjörers anslutning till Global Deal handlar om att ytterligare bidra i det arbetet, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Global Deal lanserades 2016 och är utvecklat av den svenska regeringen tillsammans med FN-organet ILO och den internationella organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling - OECD.

2019 tog OECD över värdskapet.

I dag är ett 20-tal länder anslutna liksom fackliga organisationer och multinationella företag. Akademikernas centralorganisation i Sverige -  Saco, där Sveriges Ingenjörer ingår, är sedan tidigare en av de medverkande aktörerna.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 160 000 medlemmar det största inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

HÖSTBUDGETEN: Kompetensstöd behöver kompletteras med investeringar i högskolan20.9.2021 11:15:41 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Ingenjörer välkomnar regeringens föreslagna budgetsatsningar på förbättrade skolresultat och ett nytt system för omställnings- och kompetensstöd för yrkesverksamma. Förbundet är kritiskt mot att budgetförslaget saknar en långsiktigt hållbar finansiering av vidareutbildning på högskolan. Dessutom varnar förbundet för effekterna av finansieringen som regeringen valt för omställningsstudiestödet.

NY UNDERSÖKING: Distansundervisning har lett till kraftiga försämringar enligt ingenjörsstudenterna1.7.2021 08:59:40 CEST | Pressmeddelande

Fyra av tio ingenjörsstudenter uppger att studieresultaten har blivit sämre på grund av distansundervisningen under pandemin. Dessutom svarar sju av tio att de mår sämre. Särskilt hårt drabbade är unga studenter och studenter i början av sin utbildning. Det visar en ny undersökning bland Sveriges Ingenjörers studentmedlemmar. Förbundet uppmanar nu de tekniska högskolorna att agera.