Sveriges Ingenjörer och Svenskt Näringsliv avtalar om korttidsarbete

Med anledning av effekterna av det nya Coronaviruset sluter Sveriges Ingenjörer och Svenskt Näringsliv ett centralt avtal om korttidsarbete. Avtalet bygger på den nya lagstiftningen på området och underlättar för lokala lösningar på landets ingenjörsföretag.

Överenskommelsen omfattar omkring 100 000 ingenjörer anställda i hela näringslivet. Detta följer på de nya bestämmelser som presenterades av regeringen och samarbetspartierna i ett krispaket, den 16 mars. Lagändringen gör att staten kan stå för en större del av arbetsgivarens lönekostnader vid övergång till korttidsarbete. Det nya centrala avtalet underlättar för förtroendevalda och medlemmar att tillsammans med sina arbetsgivare komma fram till lokala lösningar.

– Konsekvenserna av Coronapandemin kräver ansvarstagande från alla aktörer. Med den här överenskommelsen får företagen bättre förutsättningar att behålla sina ingenjörer. På så sätt kan kompetens och utvecklingskraft säkras för att sedan kunna växla upp när läget vänder, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

Avtalet gäller t o m 31 december 2020.

Camilla Frankelius, förhandlingschef Sveriges Ingenjörer

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

Kollektivavtal klart med Paradox3.6.2020 15:17:18 CESTPressmeddelande

Sveriges Ingenjörer och Unionen har tillsammans med techföretaget Paradox förhandlat fram kollektivavtal. Paradox blir därmed en av de första större arbetsgivarna med kollektivavtal i den svenska spelutvecklingsbranschen. "Avtalet med Paradox är ett fint exempel på hur kollektivavtal kan ge villkor anpassade till företags verksamheter. Det stärker arbetsgivare, medarbetare och bidrar till den svenska modellen", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

LAS-utredningens förslag gör alla provanställda på livstid1.6.2020 15:01:44 CESTPressmeddelande

Förslagen i Las-utredningen skulle urholka individens anställningsskydd och kraftigt rubba maktbalansen till arbetsgivarnas fördel. "I klartext leder det till att vi alla kommer att bli provanställda på livstid om utredningens förslag blir verklighet", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer. Utredningen har misslyckats med att leva upp till direktiven. Nu måste politikerna hålla sitt löfte och låta parterna förhandla fram sitt förslag.