Svenska institutet

Sveriges lånekollektion för hållbart mode nominerad i European Excellence Awards

6.12.2016 11:30 | Svenska institutet

Dela

Visit Swedens, Svenska institutets och några av de främsta svenska modeföretagens gemensamma initiativ, ShareWear, är nominerat i kategorin Brand Relationship i European Excellence Awards ─ en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR.

Den svenska lånekollektionen, ShareWear, har blivit nominerad i en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR. Bild: Svenska institutet.
Den svenska lånekollektionen, ShareWear, har blivit nominerad i en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR. Bild: Svenska institutet.

I början av året lanserades ShareWear, en kollektion av svenska modeplagg som cirkulerat mellan modeintresserade världen över. Initiativet är ett svenskt förslag till hållbart mode, som svar på att stora mängder kläder slängs varje år.

Den 20 januari började jackor, kostymer, toppar, jeans och accessoarer från de svenska modeföretagen Filippa K, House of Dagmar, Hope, Nikolaj d´Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred att spridas över världen med en ny modeintresserad låntagare varje vecka. Med hjälp av starka svenska varumärken har initiativet ShareWear lyft fram ett modernt och hållbart svenskt mode, något som också stärker bilden av det kreativa Sverige utomlands.

I juni hade ShareWear lett till 400 artiklar i några av världens största medier och nått en räckvidd på 376 miljoner i 117 länder. Till exempel testade den Shanghaibaserade tv-kändisen Jin Xing en klänning från Filippa K och berättade för sina 9,6 miljoner följare på den stora kinesiska sociala medieplattformen Weibo. Brittiska The Telegraph skrev ”It´s a genius plan” och hållbarhetssajten TreeHugger drog slutsatsen ”Oh Sweden. You put the rest of us to shame.”. 

ShareWear har gjorts i samarbete med Prime. European Excellence Awards avgörs på torsdag den 8 december. 

Nyckelord

Kontakter

Anna Knutsson, pressansvarig Svenska institutet, anna.knutsson@si.se, tel 073-336 89 47

Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56

Bilder

Den svenska lånekollektionen, ShareWear, har blivit nominerad i en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR. Bild: Svenska institutet.
Den svenska lånekollektionen, ShareWear, har blivit nominerad i en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR. Bild: Svenska institutet.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Slottsbacken 10
111 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se

Följ Svenska institutet

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Pressinbjudan: Kvinnliga journalister från hela världen berättar om hat och hot29.11.2016 09:58Pressinbjudan

De senaste åren har näthatet ökat lavinartat. Kvinnliga journalister angrips oftare än sina manliga kollegor, oftast inte utifrån vad de rapporterar om utan för att de är kvinnor. För att belysa denna problematik och samtidigt uppmärksamma 250-årsdagen av världens första tryckfrihetsförordning bjuder Svenska institutet och Medieinstitutet Fojo in till två panelsamtal, den 1 och 2 december, med fokus på hat och hot mot kvinnliga journalister.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum