Svenska institutet

Sveriges lånekollektion för hållbart mode nominerad i European Excellence Awards

Dela
Visit Swedens, Svenska institutets och några av de främsta svenska modeföretagens gemensamma initiativ, ShareWear, är nominerat i kategorin Brand Relationship i European Excellence Awards ─ en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR.
Den svenska lånekollektionen, ShareWear, har blivit nominerad i en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR. Bild: Svenska institutet.
Den svenska lånekollektionen, ShareWear, har blivit nominerad i en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR. Bild: Svenska institutet.

I början av året lanserades ShareWear, en kollektion av svenska modeplagg som cirkulerat mellan modeintresserade världen över. Initiativet är ett svenskt förslag till hållbart mode, som svar på att stora mängder kläder slängs varje år.

Den 20 januari började jackor, kostymer, toppar, jeans och accessoarer från de svenska modeföretagen Filippa K, House of Dagmar, Hope, Nikolaj d´Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred att spridas över världen med en ny modeintresserad låntagare varje vecka. Med hjälp av starka svenska varumärken har initiativet ShareWear lyft fram ett modernt och hållbart svenskt mode, något som också stärker bilden av det kreativa Sverige utomlands.

I juni hade ShareWear lett till 400 artiklar i några av världens största medier och nått en räckvidd på 376 miljoner i 117 länder. Till exempel testade den Shanghaibaserade tv-kändisen Jin Xing en klänning från Filippa K och berättade för sina 9,6 miljoner följare på den stora kinesiska sociala medieplattformen Weibo. Brittiska The Telegraph skrev ”It´s a genius plan” och hållbarhetssajten TreeHugger drog slutsatsen ”Oh Sweden. You put the rest of us to shame.”. 

ShareWear har gjorts i samarbete med Prime. European Excellence Awards avgörs på torsdag den 8 december. 

Nyckelord

Kontakter

Anna Knutsson, pressansvarig Svenska institutet, anna.knutsson@si.se, tel 073-336 89 47


Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56

Bilder

Den svenska lånekollektionen, ShareWear, har blivit nominerad i en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR. Bild: Svenska institutet.
Den svenska lånekollektionen, ShareWear, har blivit nominerad i en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR. Bild: Svenska institutet.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Virkesvägen 2
120 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se

Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye