Sveriges mest rekommenderade varumärken 2017

Vilka varumärken är bra på att skapa ambassadörer? Det har YouGov BrandIndex undersökt. YouGov BrandIndex lanserar nu Sveriges mest rekommenderade varumärken 2017.

Image: GettyImages

YouGov har i BrandIndex tittat närmare på vilka företag och varumärken som är bra på att skapa ambassadörer, det vill säga nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke.

Det är den mobila betaltjänsten Swish som är det mest rekommenderade varumärket 2017 med ett värde på 73,5 poäng. Det är ett långt försprång till andraplatsens Nokian (66,5) som är tätt följd av ännu en däckproducent,  Michelin (66,3).

Ytterligare två däckproducenter har återigen fått en plats i topp-10, nämligen Continental (56,7) och Goodyear (55,5). Bilbranschen är generellt sett duktiga på att skapa ambassadörer, men i årets Brand Advocacy-rankning, är det endast Volvo (57,2), som har lyckats komma med i topp-10.

Ökat mest 2017

Arla har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 7,6 enheter under 2017 och är det varumärke som har ökat mest. Arla har efter mjölkkrisen som inträffade våren 2015, arbetat fokuserat i sin kommunikation och marknadsföring för att återhämta sin position på marknaden, och det är något som BrandIndex visar har gett utdelning.

Charlotte Wahlberg, Product Manager Plan & Track
E: charlotte.wahlberg@yougov.com M:   +46 709 95 70 20

Om YouGov BrandIndex rankingen

I Sverige mäts cirka 300 svenska varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland allmänheten i Sverige som ger sin uppfattning av olika varumärken.

Rankningen baseras på genomsnittlig data under perioden 1 november 2016 – 31 oktober 2017 och samtliga intervjuer som gjorts med kunder till respektive varumärke/företag. YouGov har endast inkluderat varumärken som baseras på minst 500 intervjuer under perioden.

Brand Advocacy-poängen tas fram genom att respondenter tillfrågas: Vilka av följande företag/varumärken skulle du kunna REKOMMENDERA till andra? Och vilka skulle du rekommendera vänner, familj eller kollegor att UNDVIKA? Genom att beräkna andelen som skulle rekommendera varumärket, minus andelen som skulle undvika att göra det, ger det ett så kallat net-score som redovisas på en skala mellan -100 till +100.

I listan med varumärken som ökar mest rankas varumärkena med den största ökningen i Brand Advocacy-poäng under perioden 1 november 2016 – 31 oktober 2017 jämfört med samma period 2015-2016.