Sveriges nationaldag firas world wide!
På nationaldagen sänder Svenska institutet ett 90-minuter långt digitalt nationaldagsfirande. Programmet, som är på engelska, vänder sig till en internationell publik som är nyfiken på Sverige, till den drygt halva miljonen utlandssvenskar och till Sveriges närmare 100 ambassader och konsulat runt om i världen som vanligtvis bjuder in till firande. Men det digitala firandet är förstås öppet för alla från Lagos till Laxå, Kuala Lumpur till Kiruna.
- Med en mix av hemma-hos-hälsningar och artistframträdanden från Sverige vill vi visa en bredd av Sverige med en känsla av global gemenskap, säger projektledaren Sara Djupsund.
- I år vill vi erbjuda ett nationaldagsfirande präglat av framtidshopp, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet. För många är Sveriges nationaldag en av de stora högtiderna och under pandemin har behovet av att känna samhörighet, om än på skärm, ökat.
Årets globala fest bjuder annat bland annat på:
- hälsningar från Kronprinsessan med familj samt utrikesminister Ann Linde
- konserter med José González, LÉON och indiebandet Amason.
- repertoarkompaniet Cullberg som framför verket ‘Cullberg working from home’
- matlagning med kockarna Camilla Hamid, Jessica Frej och Gustav Johansson (från kontot “Jävligt gott”)
- sketcher med komikern Liam Kalevi om svenskar och svenska traditioner
- inslag med bland andra skidåkaren Charlotte Kalla, musik med vårdpersonal Trapptoner, virusforskaren Ali Mirazimi och skådespelaren Emma Örtlund
Arrangörer för National Day 2021 – celebrate with Sweden! är Svenska institutet och de svenska ambassaderna. Programmet sänds via den uppdaterade och nylanserade sweden.se och dess facebook- och youtubesida samt i utlandsmyndigheternas egna sociala mediekanaler, där de översätts till bland annat ryska, arabiska, spanska, portugisiska, franska och tyska.
Sändningen ses enklast på Sweden.se:s facebookevenemang som sker två gånger den 6 juni.
Evenemanget kl 10:00: swedn.me/nationaldayat10
Evenemanget kl 20:00: swedn.me/nationaldayat20
De officiella Sverigekanalerna, med över 3 miljoner följare, är på engelska: sweden.se (webb, Facebook, Instagram, Twitter),ryska: ru.sweden.se webb, Facebook, Instagram och Vkontakte) samt arabiska: ar.sweden.se (webb, Facebook, Instagram och Twitter).
Nyckelord
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum