Bankinstitutens Arbetsgivareorganisation

Sveriges oberoende arbetsgivarorganisationer bildar OAS för kraftfull samverkan

Sju oberoende arbetsgivarorganisationer har ingått ett samarbetsavtal för att bli starkare tillsammans. Detta genom att organisationerna kan verka i gemensamma frågor och därigenom bli en tydligare röst på arbetsmarknaden.
Från vänster: Hanna Byström, vd BAO, Hans-Göran Elo, Förbundsdirektör Arbetsgivaralliansen, Mikael Brännvall, vd Svensk Scenkonst, Birgitta Ödmark, vd Skao, Sanna Arnfjorden Wadström, vd Sinf, Petter Skogar, vd Fremia och Johan Mann, vd Fastigo

OAS står för Oberoende arbetsgivarorganisationers samverkan, och överenskommelsen ingås mellan de sju organisationerna Arbetsgivaralliansen, Bankinstitutens arbetsgivareorganisation (BAO), Fastigo – fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation, Fremia, Sinf, Svenska Kyrkans arbetsgivarorganisation (Skao) och Svensk Scenkonst.

Syftet med samarbetet är att stärka medlemsnyttan för organisationernas respektive medlemmar. Tillsammans kan verksamheterna bland annat samarbeta i omvärlds- och utvecklingsfrågor, erbjuda högre kvalitet på tjänster, samt attrahera kvalificerade experter till gemensamma projekt. Organisationerna kan vid behov även samverka i påverkansarbetet kring gemensamma arbetsmarknadsfrågor.

– Genom en fördjupad samverkan kan vi oberoende arbetsgivarorganisationer företräda våra respektive medlemmar med en starkare röst och tillsammans stärka varandra som enskilda organisationer, säger organisationernas vd:ar/förbundsdirektörer i ett gemensamt uttalande.

Samtliga parter i denna överenskommelse utgör oberoende organisationer som inte lyder under någon huvudorganisation. Organisationerna är politisk obundna och företräder sina medlemmar i arbetsgivarfrågor. Några är även branschorganisationer och jobbar med intressepolitik inom sina respektive sektorer.

Hanna Byström, vd BAO, 08-611 17 05

Bilder

Bankinstitutens Arbetsgivareorganisation
Stureplan 4C

Bankinsitutens Arbetsgivareorganisation, BAO, är en fristående arbetsgivarorganisation som organiserar 158 företag inom bank- och finanssektorn. Så gott som samtliga banker i Sverige är delägare i BAO. Tillsammans sysselsätter delägarna drygt 42 000 medarbetare.

Följ Bankinstitutens Arbetsgivareorganisation

Senaste pressmeddelandena från Bankinstitutens Arbetsgivareorganisation