Sveriges Paralympiska Kommitté och ​ATG Drömfond ger unik chans i Musikhjälpen

Temat för Musikhjälpen 2018 är ”Alla har rätt att funka olika”. För att bidra till insamlingen samarbetar ATG Drömfond och Sveriges Paralympiska Kommitté med ett unikt gemensamt auktionsobjekt. Högstbjudande får spela paraishockey med Peter ”Foppa” Forsberg och några av parasportens största stjärnor på isen!

– Årets tema för Musikhjälpen går i linje med det vi arbetar för varje dag och vi vill göra något utöver det vanliga för årets insamling. Alla har rätt att funka olika och rätt att utöva sin idrott. Vi vill bidra till att lyfta den här viktiga frågan och visa prov på vilken otrolig kraft idrotten besitter, säger Stefan Jansson, rekryteringsansvarig på Parasport Sverige och Sveriges Paralympiska Kommitté.

Musikhjälpen anordnas sedan tio år i samarbete mellan Sveriges Radio P3, SVT Play och Radiohjälpen. Under perioden för Musikhjälpen, i år 10–16 december, sker en rad insamlingar och auktioner. Årets tema är ”Alla har rätt att funka olika”. Ett tema som mer än väl passar ATG Drömfonds och Parasport Sveriges verksamheter.

Tillsammans bidrar de till insamlingen med en gemensam auktion på Tradera där högstbjudande får spela paraishockey i en uppvisningsmatch i Enköping i mars med bland andra flerfaldige VM-, OS- och Stanley Cup-vinnaren Peter ”Foppa” Forsberg och några av parasportens största stjärnor. Allt överskott av auktionen går till Musikhjälpen.

– Vi jobbar med en rad initiativ som syftar till att minska utanförskap, bland annat genom ATG Drömfond och vårt samarbete med Parasport Sverige och Sveriges Paralympiska Kommitté. Att köra paraishockey med ”Foppa” och parasportens största stjärnor känns som en klockren sak för en kickoff. Det här är ett unikt tillfälle att förena nöje med nytta och vi hoppas att flera är med i budgivningen, säger Maria Guggenberger, hållbarhetschef på ATG.

ATG är sedan många år sponsor för Parasport Sverige och ATG Drömfond är ett initiativ för att genom idrott minska utanförskap i samhället. Peter ”Foppa” Forsberg är en av ambassadörerna för ATG Drömfond.

Här hittar du auktionen på Tradera www.tradera.com/mot-peter-foppa-forsberg
Läs mer om Musikhjälpen 2018 på https://sverigesradio.se/musikhjalpen
Läs mer om ATG Drömfond på www.dromfond.se.
Läs mer om Sveriges Paralympiska Kommitté på www.paralympics.se

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning