Sveriges snabbast växande liga till Östersund

SJ Basketligan Special är en nationell liga för personer med intellektuella funktionsvariationer. För bara ett år sedan så bestod ligan av 8 lag, men inför säsongen 18/19 så har ligan växt till hela 14 lag. Antalet spelare har dessutom mer än dubblats till över 250 personer, vilket gör ligan till Sveriges snabbast växande. Under helgen 20–21 oktober sker säsongspremiären när en fullspäckad omgång spelas i ATS- och Sporthallen i Östersund.

Personer med intellektuella funktionsvariationer idrottar inte på lika villkor som andra. Trots att viljan att idrotta, träna och tävla är minst lika stor. Därför startades SJ Basketligan Special, en unik liga som ger personer med just intellektuella funktionsvariationer möjligheten att idrotta på nationell nivå.

Regerande mästare är Olympic Göteborg 1 som tog hem SM-titeln efter en klar finalseger mot förra säsongens finalvärdar Sundsvall Blue Heroes. Men ligan handlar om så mycket mer än vilka som vinner och förlorar.

-          Jag har aldrig upplevt sån ärlighet och genuin kärlek till sporten som när jag kom i kontakt med SJ Basketligan Special, säger Victor Sundquist ansvarig för ligan.

Basketligan har blivit en möjlighet för spelarna att träffa kompisar, ha kul och att få motion.  Resorna och spelaromgångarna ger upplevelser och något att prata om. Jag kan verkligen se hur spelarna utvecklas av det.

Säsongen 18/19 avgörs genom tre spelomgångar med premiär i Östersund, vidare till Kinna i januari och en stor finalomgång i Stockholm i maj. Hemmalaget Östersund Happy Hoops som nu står som värdar för spelomgången har varit med i ligan sedan 2015. Två gånger i veckan tränar laget, en gång fys och en gång basket.

-          Vi från Östersunds Basket Ungdom är stolta över att stå som värd för första omgången och vi är övertygade om att helgen kommer bjuda på bra basket, många skratt och tuffa matcher. Många av spelarna i de olika lagen har blivit nära vänner och de ser verkligen fram emot att träffas igen efter sommaruppehållet, säger Viktoria Winberg.

En viktig del av spelomgångarna förutom matcherna är just det sociala. Under helgen anordnas därför både sightseeing, tävlingar och mingel för alla spelarna. Helgens matcher spelas i ATS-hallen på lördag och på söndag är det fullspäckat schema i Sporthallen.

Läs mer om ligan på basketliganspecial.se eller på facebook.com/SJbasketliganspecial.

Ansvarig SBBF för SJ Basketligan Special:

Victor Sundquist, victor@centralbasket.se,

070-275 36 78.