Sveriges stadskärnor kartläggs i nytt samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research

Fastighetsägarna och HUI Research inleder ett nytt samarbete kring Cityindex för att mäta utvecklingen i alla Sveriges 104 stadskärnor. Cityindex är en rikstäckande kartläggning av Sveriges stadskärnor som mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service. Syftet med samarbetet är att ge fastighetsägare, kommuner och organisationer ett kvalitativt beslutsunderlag som ska ligga till grund för stadsutveckling, dialoger och innovation.

Cityindex är en kartläggning som mäter alla Sveriges 104 stadskärnor ur ett kommersiellt perspektiv. Kartläggningen omfattar bland annat omsättningsutvecklingen för detaljhandel, restauranger, hotell och kommersiell service (till exempel gym, frisörer och biografer). När resultatet av kartläggningen summerades förra året stod det klart att stadskärnornas totala försäljning fortfarande växer och ökade med 0,7 procent under perioden 2016-2017.

– Vad som händer i handeln är oerhört viktigt för fastighetsägare och stadsutvecklare. Genom partnerskapet med HUI Research kan vi vässa vårt medlemserbjudande med spetskunskap och insikter om hur Sveriges stadskärnor utvecklas, säger Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle Fastighetsägarna Stockholm.

Utveckling av städer är en avgörande fråga för fastighetsbranschen. En levande stadskärna skapar goda förutsättningar för näringslivet och är avgörande för hela kommunens attraktionskraft. Staden som handelsplats är inne i ett systemskifte. Användningen av butiksytor förändras i takt med nya konsumtionsvanor, detta innebär utmaningar men även möjligheter. Medvetna och strategiska satsningar som gör det möjligt för människor och företag att växa och trivas skapar goda förutsättningar för tillväxt.

– Detaljhandeln genomgår en snabb och intensiv strukturomvandling, vilket innebär att allt mer av tillväxten i detaljhandeln sker på nätet. Behovet att kvalitativ statistik och analys har aldrig varit större och det är därför mycket glädjande att inleda detta samarbete med Fastighetsägarna, säger Michael Cronholm, operativ chef HUI Research.

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se

Seminarium: Så kan fastighetsägare vända utvecklingen i utanförskapsområden8.5.2019 11:54:26 CESTPressinbjudan

Fastighetsägare kan spela en viktig roll för att förbättra situationen i utanförskapsområden. Det visar tydligt utvecklingen i Herrgården i Malmö. I samverkan med myndigheter och civilsamhälle har fastighetsägare där lyckats vända den negativa spiralen. Minskad brottslighet, ökad sysselsättning och ökat valdeltagande är tydliga effekter av detta arbete. Hur arbetar fastighetsägare för att nå dessa positiva resultat? Går det att kopiera dessa framgångsrecept till andra utsatta områden i landet?

Bransch och politik möts om bostadsbyggandet11.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

- Bygg- och utvecklingsbenchen har blivit en stor och viktig plattform för samtal och lärande mellan branschen och företrädare för Göteborgsregionens 13 kommuner, säger Susann Haggren, på Fastighetsägarna. Under en heldag den 12 april diskuteras politiska viljeriktningar, justeringar av Plan- och Bygglagen, nya bankkrav, demografiska förändringar, konjunktur och framtida utmaningar. Arrangörerna uppskattar kommunernas helhjärtade deltagande och engagemang. - Utifrån forskningsrön och fakta ska vi med konstruktiva samtal och goda exempel gemensamt försöka svara på hur vi ska upprätthålla bostadsproduktionen i Göteborgsregionen om konjunkturen vänder, säger Petra Sedelius på Sveriges Byggindustrier. Medverkande kommuner är: Alingsås, Mölndal, Härryda, Kungälv, Ale, Kungsbacka, Öckerö, Tjörn, Lilla Edet, Partille, Lerum, Stenungsund och Göteborg. Se programmet i bifogad fil. Anmäl ditt intresse till kontaktpersonerna nedan om du vill ta del av dagen.

Ingen ökad valfrihet med tillvalsreform10.4.2019 10:42:00 CESTNyheter

I enlighet med Januariöverenskommelsen mellan S, MP, C och L har regeringen nu lämnat en proposition till riksdagen som föreslår att hyresgäster ska få större valfrihet när det gäller utformningen av den egna bostaden. Syftet är gott, men den väg som väljs kommer inte att öka valfriheten utan förvärrar snarast dagens situation. – Det är en missriktad valfrihetsreform som föreslås, säger Fastighetsägarna Sveriges vd Reinhold Lennebo.

Torshällabo ny vd för Fastighetsägarna MittNord9.4.2019 13:47:00 CESTPressmeddelande

Sörmlänningen Andreas Sjöberg från Torshälla tillträder från och med den 1 maj 2019 som VD för Fastighetsägarna MittNord. Han efterträder Björn Söderholm som valt att lämna företaget efter åtta år som VD. – Andreas har lång erfarenhet av vår organisation efter närmare 15 år i företaget. Styrelsens förväntningar är att han tillsammans med medarbetarna fortsätter den utvecklingsresa som pågått sedan flera år, säger ordförande Björn R:son Åqvist.