Sveriges stadskärnor kartläggs i nytt samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research

Fastighetsägarna och HUI Research inleder ett nytt samarbete kring Cityindex för att mäta utvecklingen i alla Sveriges 104 stadskärnor. Cityindex är en rikstäckande kartläggning av Sveriges stadskärnor som mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service. Syftet med samarbetet är att ge fastighetsägare, kommuner och organisationer ett kvalitativt beslutsunderlag som ska ligga till grund för stadsutveckling, dialoger och innovation.

Cityindex är en kartläggning som mäter alla Sveriges 104 stadskärnor ur ett kommersiellt perspektiv. Kartläggningen omfattar bland annat omsättningsutvecklingen för detaljhandel, restauranger, hotell och kommersiell service (till exempel gym, frisörer och biografer). När resultatet av kartläggningen summerades förra året stod det klart att stadskärnornas totala försäljning fortfarande växer och ökade med 0,7 procent under perioden 2016-2017.

– Vad som händer i handeln är oerhört viktigt för fastighetsägare och stadsutvecklare. Genom partnerskapet med HUI Research kan vi vässa vårt medlemserbjudande med spetskunskap och insikter om hur Sveriges stadskärnor utvecklas, säger Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle Fastighetsägarna Stockholm.

Utveckling av städer är en avgörande fråga för fastighetsbranschen. En levande stadskärna skapar goda förutsättningar för näringslivet och är avgörande för hela kommunens attraktionskraft. Staden som handelsplats är inne i ett systemskifte. Användningen av butiksytor förändras i takt med nya konsumtionsvanor, detta innebär utmaningar men även möjligheter. Medvetna och strategiska satsningar som gör det möjligt för människor och företag att växa och trivas skapar goda förutsättningar för tillväxt.

– Detaljhandeln genomgår en snabb och intensiv strukturomvandling, vilket innebär att allt mer av tillväxten i detaljhandeln sker på nätet. Behovet att kvalitativ statistik och analys har aldrig varit större och det är därför mycket glädjande att inleda detta samarbete med Fastighetsägarna, säger Michael Cronholm, operativ chef HUI Research.

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se

Det här lägger vi pengarna på i våra stadskärnor16.10.2019 14:01:00 CESTPressmeddelande

Handla mat, gå och träna, klippa sig och bo över på hotell. Det är saker vi lagt pengar på i våra stadskärnor och som drivit tillväxten under 2018. Totalt under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent. Bland städerna som växte mest under 2018 återfinns framför allt mindre städer, med Sandviken, Kinna och Varberg i topp, där etableringar och tillväxt i enskilda branscher lyft utvecklingen. Samtidigt är det storstäderna som bidrar med störst tillväxt i kronor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.