Sveriges största arabiskspråkiga nyhetskanal sänder webbTV på lätt svenska från Almedalen

Mediehuset Al Kompis, som tilldelades Nya Journalistpriset under Järvaveckan som bästa ickesvenskspråkiga medium i Sverige, sänder Jalla Almedalen tillsammans med Lernia från politikerveckan i Visby i syfte att tillgängliggöra det offentliga samtalet för människor som har annat modersmål än svenska.

Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur, Lernia
Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.
Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur, Lernia Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.

”Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans med Nya journalistpris vinnaren Al Kompis kan möjliggöra att det offentliga samtalet kommer närmare en stor grupp svenskar som inte har möjlighet att ta del och delta i diskussionen. Det är extra viktigt nu under ett valår. Därför är vi glada att ledande företrädare från de flesta partier kommer intervjuas”, säger Katarina Devell, ansvarig för mångkulturell kommunikation på Lernia.

Jalla Almedalen är ett samarbete mellan utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia och Al Kompis, nordens största mediehus för arabisktalande, där intervjuer med politiker, beslutsfattare och näringslivet sänds på lätt svenska och textade på arabiska. Det är fjärde året som Jalla Almedalen sänds från politikerveckan i Visby.

”Vi vet att kännedomen om politikerveckan i Almedalen är låg hos nyanlända och i segregerade områden. Därför jobbar vi ständigt med att öka kunskapen hos dessa grupper om hur man kan påverka diskussioner i samhället som leder till politiska beslut och påverkar alla som bor i Sverige”, säger Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.

Reportrar för Jalla Almedalen är Banin Al Taei, Al Kompis och Mahmoud Agha, chefredaktör, Al Kompis.

Lyssna på tidigare program på www.lernia.se/jallaalmedalen

Under politikerveckan i Almedalen sänder Jalla Almedalen från Tage Cervins gata, H443.

Om Al Kompis

Al Kompis är ett mediehus som startades 2012 och publicerar nyheter på arabiska och svenska. Websidan har nästan en halv miljoner läsare i Sverige, Europa och arabvärlden. På Facebook har Al Kompis över 1,6 miljoner följare. Al Kompis är en etniskt, religiöst och politiskt obunden nyhetskanal som berättar om Sverige och ger råd om vägen in i det svenska samhället.

Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur, Lernia
Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lernias bokslutskommuniké 2018: Ökad omsättning för bemanningsverksamheten, men stora utmaningar för utbildningsverksamheten13.2.2019 16:11:12Pressmeddelande

Lernias intäkter för fjärde kvartalet minskade med sex procent till 859 (921) mkr. Det förklaras främst av lägre intäkter från Arbetsförmedlingens upphandlade utbildningstjänster, kalendereffekter med färre uthyrda konsulter samt en nedgång hos en större bemanningskund där konsulterna enligt plan gått över till fast anställning hos kunden. Helårets intäkter minskade med två procent till 3 272 (3 349) mkr.