Sveriges största arabiskspråkiga nyhetskanal sänder webbTV på lätt svenska från Almedalen

Mediehuset Al Kompis, som tilldelades Nya Journalistpriset under Järvaveckan som bästa ickesvenskspråkiga medium i Sverige, sänder Jalla Almedalen tillsammans med Lernia från politikerveckan i Visby i syfte att tillgängliggöra det offentliga samtalet för människor som har annat modersmål än svenska.

Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur, Lernia
Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.
Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur, Lernia Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.

”Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans med Nya journalistpris vinnaren Al Kompis kan möjliggöra att det offentliga samtalet kommer närmare en stor grupp svenskar som inte har möjlighet att ta del och delta i diskussionen. Det är extra viktigt nu under ett valår. Därför är vi glada att ledande företrädare från de flesta partier kommer intervjuas”, säger Katarina Devell, ansvarig för mångkulturell kommunikation på Lernia.

Jalla Almedalen är ett samarbete mellan utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia och Al Kompis, nordens största mediehus för arabisktalande, där intervjuer med politiker, beslutsfattare och näringslivet sänds på lätt svenska och textade på arabiska. Det är fjärde året som Jalla Almedalen sänds från politikerveckan i Visby.

”Vi vet att kännedomen om politikerveckan i Almedalen är låg hos nyanlända och i segregerade områden. Därför jobbar vi ständigt med att öka kunskapen hos dessa grupper om hur man kan påverka diskussioner i samhället som leder till politiska beslut och påverkar alla som bor i Sverige”, säger Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.

Reportrar för Jalla Almedalen är Banin Al Taei, Al Kompis och Mahmoud Agha, chefredaktör, Al Kompis.

Lyssna på tidigare program på www.lernia.se/jallaalmedalen

Under politikerveckan i Almedalen sänder Jalla Almedalen från Tage Cervins gata, H443.

Om Al Kompis

Al Kompis är ett mediehus som startades 2012 och publicerar nyheter på arabiska och svenska. Websidan har nästan en halv miljoner läsare i Sverige, Europa och arabvärlden. På Facebook har Al Kompis över 1,6 miljoner följare. Al Kompis är en etniskt, religiöst och politiskt obunden nyhetskanal som berättar om Sverige och ger råd om vägen in i det svenska samhället.

Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfald och mångkultur, Lernia
Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Al Kompis.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Delårsrapport januari - juni 2018: Fortsatt stark bemanningsmarknad men negativt resultat för utbildningsverksamheten16.7.2018 11:39Pressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 5 procent till 806 (846) mkr. Intäktsminskningen förklaras främst av lägre volymer inom utbildning. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark och en planerad nedgång av inhyrda konsulter hos en stor kund har till stor del ersatts av ökade intäkter från andra kunder. Delårsperiodens intäkter är i nivå med föregående år.

Skåningar har svårare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 09:17Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Skåningar har dock svårare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Stockholmare har svårare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 09:11Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Stockholmare har svårare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Västerbottningar har lättast i Sverige att bli vän med personer av annan politiskåsikt.2.7.2018 08:42Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Västerbottningar har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Norrlänningar har lättare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 08:17Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Norrlänningar har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Boende i Västra Götaland har lättare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 08:03Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Boende i Västra Götaland har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.