Sveriges största favorit i ny upplaga

Sedan 2012 har Favorit matematik vuxit till Sveriges främsta läromedel i matematik för årskurs F–6. Favorit matematik, som ursprungligen kommer från Finland, har gett förutsättningar för en förändrad matematikundervisning med fokus på diskussioner snarare än tyst räkning. Nu kommer den nya upplagan, anpassad till den reviderade läroplanen med programmering och digital kompetens.

Finland är sedan många år kända för goda skolresultat i matematik, inte minst genom de internationella PISA-undersökningarna. Sedan 2012 finns Favorit matematik, Finlands populäraste läromedel, även i Sverige och återkopplingen från både lärare och elever har varit mycket positiv.
- Det speciella med Favorit matematik är den tydliga strukturen och fokus på begrepp, säger Mimmi Persson, som tillsammans med Camilla Bedroth och Marie Delshammar arbetar som läromedelsutvecklare för serien. Den är också lektionsbaserad snarare än kapitelbaserad. Det uppmuntrar till en aktiv matematikundervisning där man diskuterar och lär sig i grupp, istället för att eleverna jobbar enskilt i olika takt.

Till hösten kommer den nya upplagan. Den är anpassad till den reviderade läroplanen, där programmering och digital kompetens nu inkluderats i det centrala innehållet i matematikundervisningen. Stöd för det finns både i den tryckta boken och i det digitala läromedlet i Favorit matematik.
- I de lägsta årskurserna handlar programmering om att formulera och följa instruktioner i små steg. Högre upp i åldrarna finns övningar för att skriva och köra små program, men också använda digitala resurser för till exempel uppgifter i statistik. Här är det stora digitala innehållet i Favorit matematik en stark fördel, säger Mimmi Persson.

I utvecklingen av Favorit matematik har delaktiga lärare varit en viktig framgångsfaktor. En av lärarna som bidragit är Ulrica Elisson Grane i Leksand som arbetat med Favorit matematik i årskurs 5 och 6 i två år. Hon ser hur eleverna utvecklas av sitt nya läromedel.
- När vi bytte till Favorit matematik var det en omställning för eleverna. Men en rolig sådan, säger hon. Den tydliga strukturen ger en trygghet i arbetsgången och eleverna arbetar mer tillsammans. De utmanas, men känner samtidigt att de lyckas – och jag känner att vi hinner längre i inlärningen.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.