Sveriges största favorit i ny upplaga

Sedan 2012 har Favorit matematik vuxit till Sveriges främsta läromedel i matematik för årskurs F–6. Favorit matematik, som ursprungligen kommer från Finland, har gett förutsättningar för en förändrad matematikundervisning med fokus på diskussioner snarare än tyst räkning. Nu kommer den nya upplagan, anpassad till den reviderade läroplanen med programmering och digital kompetens.

Finland är sedan många år kända för goda skolresultat i matematik, inte minst genom de internationella PISA-undersökningarna. Sedan 2012 finns Favorit matematik, Finlands populäraste läromedel, även i Sverige och återkopplingen från både lärare och elever har varit mycket positiv.
- Det speciella med Favorit matematik är den tydliga strukturen och fokus på begrepp, säger Mimmi Persson, som tillsammans med Camilla Bedroth och Marie Delshammar arbetar som läromedelsutvecklare för serien. Den är också lektionsbaserad snarare än kapitelbaserad. Det uppmuntrar till en aktiv matematikundervisning där man diskuterar och lär sig i grupp, istället för att eleverna jobbar enskilt i olika takt.

Till hösten kommer den nya upplagan. Den är anpassad till den reviderade läroplanen, där programmering och digital kompetens nu inkluderats i det centrala innehållet i matematikundervisningen. Stöd för det finns både i den tryckta boken och i det digitala läromedlet i Favorit matematik.
- I de lägsta årskurserna handlar programmering om att formulera och följa instruktioner i små steg. Högre upp i åldrarna finns övningar för att skriva och köra små program, men också använda digitala resurser för till exempel uppgifter i statistik. Här är det stora digitala innehållet i Favorit matematik en stark fördel, säger Mimmi Persson.

I utvecklingen av Favorit matematik har delaktiga lärare varit en viktig framgångsfaktor. En av lärarna som bidragit är Ulrica Elisson Grane i Leksand som arbetat med Favorit matematik i årskurs 5 och 6 i två år. Hon ser hur eleverna utvecklas av sitt nya läromedel.
- När vi bytte till Favorit matematik var det en omställning för eleverna. Men en rolig sådan, säger hon. Den tydliga strukturen ger en trygghet i arbetsgången och eleverna arbetar mer tillsammans. De utmanas, men känner samtidigt att de lyckas – och jag känner att vi hinner längre i inlärningen.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.