Sveriges största internationella Internet of Things konferens på IDEON 7-8 sep

Internet of Things, eller den uppkopplade världen som man även kallar det, berör inte bara den traditionella telekomindustrin längre utan nästan alla industrivertikaler måste ta del av den nya tekniken för att vara konkurrenskraftiga.

Liza Nydén på Ideon Meeting, som tillsammans med Øredev står bakom konferensen, menar att den snabba utvecklingen inom IoT har inneburit helt nytt innehåll och fokus för årets upplaga IoT-konferensen.

- Under den första konferensen fokuserade vi helt på tekniska lösningar, plattformar och hårdvara. Förra året var temat för konferensen affärsmodeller relaterade till utvecklingen inom Internet of Things. Idag, när nästan allt kan kopplas till internet är det affärsvärdet vi utgått från. Vi har gjort en konferens där vi visar upp verkliga exempel, med själva affärsnyttan och den ekonomiska vinningen i centrum.

- IoT har fundamentalt förändrat hur företag utvecklar erbjudanden, driver sin verksamhet, skapar allianser och tjänar pengar. Givetvis kommer vi även visa upp ny teknik, prata trendspaning och framtidsvisioner, liksom tidigare år.

Kvalitén på talare och innehållet i deras budskap samt ett genomtänkt och anpassat mötesformat som uppmanar till lärande och nätverkande, är viktigare än storleken på konferensen för arrangörerna som räknar med att de 350 biljetterna säljer slut inom kort.

Talarna

Årets talare är en mix av stora industriföretag, där innovationsavdelningarna sedan länge jobbat för att integrera IoT i befintlig verksamhet, och uppstickare som ligger i framkant vad gäller nya uppfinningar och tekniker.

Peter Löfgren (ABB), Linda Ekener Mägi (Ericsson) och Per Sjöström (Telia) bjuder på föreläsningar med framgångsexempel från traditionella storföretag.

Martin Gren (Axis) och David Cronström (Electrolux) är båda lokala talare vars verksamheter och IoT projekt påverkar sina marknader globalt.

Mer globala perspektiv ger oss Parik Chopra (Philips, Germany), som berättar om smarta ljuslösningar som applicerats både i Europa och Mellanöstern, och Marie Gilmous (Nichols Group, UK) som kommer att dela erfarenheter hur IoT har effektiviserat infrastrukturen i Storbritannien.

Keynote speakers är Ashkan Fardost, TEDx talare och trendspanare inom framtida teknik för bla. SVT samt det hypade elbilsföretaget Unitis grundare Lewis Horne.

Samtliga 24 talare med kort biografi och sammanfattning av föreläsning, finns publicerade på http://www.iotconf.se

Initiativtagare och arrangörer till konferensen är Ideon Meeting och Øredev. Konferensens stödjs av 11 partners och drivs utan vinstsyfte.

Partners: Combitech, Future by Lund, Innovation Skåne, Jayway, IOTAP, Malmö Yrkeshögskola, MAPCI, Mobile Heights, SMSE, Things by Sting, Topp.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Hammar, Øredev

070-614 86 81, andreas@oredev.org

Liza Nydén, Ideon Meeting

073-315 35 20, liza.nyden@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.