Sveriges största internationella Internet of Things konferens på IDEON 7-8 sep

Internet of Things, eller den uppkopplade världen som man även kallar det, berör inte bara den traditionella telekomindustrin längre utan nästan alla industrivertikaler måste ta del av den nya tekniken för att vara konkurrenskraftiga.

Liza Nydén på Ideon Meeting, som tillsammans med Øredev står bakom konferensen, menar att den snabba utvecklingen inom IoT har inneburit helt nytt innehåll och fokus för årets upplaga IoT-konferensen.

- Under den första konferensen fokuserade vi helt på tekniska lösningar, plattformar och hårdvara. Förra året var temat för konferensen affärsmodeller relaterade till utvecklingen inom Internet of Things. Idag, när nästan allt kan kopplas till internet är det affärsvärdet vi utgått från. Vi har gjort en konferens där vi visar upp verkliga exempel, med själva affärsnyttan och den ekonomiska vinningen i centrum.

- IoT har fundamentalt förändrat hur företag utvecklar erbjudanden, driver sin verksamhet, skapar allianser och tjänar pengar. Givetvis kommer vi även visa upp ny teknik, prata trendspaning och framtidsvisioner, liksom tidigare år.

Kvalitén på talare och innehållet i deras budskap samt ett genomtänkt och anpassat mötesformat som uppmanar till lärande och nätverkande, är viktigare än storleken på konferensen för arrangörerna som räknar med att de 350 biljetterna säljer slut inom kort.

Talarna

Årets talare är en mix av stora industriföretag, där innovationsavdelningarna sedan länge jobbat för att integrera IoT i befintlig verksamhet, och uppstickare som ligger i framkant vad gäller nya uppfinningar och tekniker.

Peter Löfgren (ABB), Linda Ekener Mägi (Ericsson) och Per Sjöström (Telia) bjuder på föreläsningar med framgångsexempel från traditionella storföretag.

Martin Gren (Axis) och David Cronström (Electrolux) är båda lokala talare vars verksamheter och IoT projekt påverkar sina marknader globalt.

Mer globala perspektiv ger oss Parik Chopra (Philips, Germany), som berättar om smarta ljuslösningar som applicerats både i Europa och Mellanöstern, och Marie Gilmous (Nichols Group, UK) som kommer att dela erfarenheter hur IoT har effektiviserat infrastrukturen i Storbritannien.

Keynote speakers är Ashkan Fardost, TEDx talare och trendspanare inom framtida teknik för bla. SVT samt det hypade elbilsföretaget Unitis grundare Lewis Horne.

Samtliga 24 talare med kort biografi och sammanfattning av föreläsning, finns publicerade på http://www.iotconf.se

Initiativtagare och arrangörer till konferensen är Ideon Meeting och Øredev. Konferensens stödjs av 11 partners och drivs utan vinstsyfte.

Partners: Combitech, Future by Lund, Innovation Skåne, Jayway, IOTAP, Malmö Yrkeshögskola, MAPCI, Mobile Heights, SMSE, Things by Sting, Topp.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Hammar, Øredev

070-614 86 81, andreas@oredev.org

Liza Nydén, Ideon Meeting

073-315 35 20, liza.nyden@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.

Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.

Suntribe AB bringt riff freundliche Bio-Sonnencreme mit Zink ohne Weißeleffekt auf den Markt13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Die schwedische Firma Suntribe AB launcht eine nicht weißelnde mineralische Sonnencreme, die sicher für Mensch und Natur ist. Wie alle anderen Suntribe Sonnencremes basiert die neue Körper- und Gesichtssonnencreme auf dem mineralischen UV-Filter Zinkoxid, der eine natürliche Alternative zu chemischen UV-Filtern darstellt. Alle anderen Inhaltsstoffe sind natürlich und aus biologischer Herkunft.

Suntribe AB launches an ecological, mineral-based sunscreen that is safe for human health and the environment13.3.2018 06:00Pressmeddelande

The Swedish company Suntribe AB is launching a non-whitening mineral sunscreen that is gentle for the environment and human skin. Like all other Suntribe sunscreens, the new body sunscreen features the mineral UV-filter Zinc Oxide as a natural alternative to chemical UV-filters. All other ingredients are from natural and organic origin. The new Suntribe Body sunscreen forms part of the company’s portfolio of a new generation of safe sunscreens.