Sveriges största internationella Internet of Things konferens på IDEON 7-8 sep

Internet of Things, eller den uppkopplade världen som man även kallar det, berör inte bara den traditionella telekomindustrin längre utan nästan alla industrivertikaler måste ta del av den nya tekniken för att vara konkurrenskraftiga.

Liza Nydén på Ideon Meeting, som tillsammans med Øredev står bakom konferensen, menar att den snabba utvecklingen inom IoT har inneburit helt nytt innehåll och fokus för årets upplaga IoT-konferensen.

- Under den första konferensen fokuserade vi helt på tekniska lösningar, plattformar och hårdvara. Förra året var temat för konferensen affärsmodeller relaterade till utvecklingen inom Internet of Things. Idag, när nästan allt kan kopplas till internet är det affärsvärdet vi utgått från. Vi har gjort en konferens där vi visar upp verkliga exempel, med själva affärsnyttan och den ekonomiska vinningen i centrum.

- IoT har fundamentalt förändrat hur företag utvecklar erbjudanden, driver sin verksamhet, skapar allianser och tjänar pengar. Givetvis kommer vi även visa upp ny teknik, prata trendspaning och framtidsvisioner, liksom tidigare år.

Kvalitén på talare och innehållet i deras budskap samt ett genomtänkt och anpassat mötesformat som uppmanar till lärande och nätverkande, är viktigare än storleken på konferensen för arrangörerna som räknar med att de 350 biljetterna säljer slut inom kort.

Talarna

Årets talare är en mix av stora industriföretag, där innovationsavdelningarna sedan länge jobbat för att integrera IoT i befintlig verksamhet, och uppstickare som ligger i framkant vad gäller nya uppfinningar och tekniker.

Peter Löfgren (ABB), Linda Ekener Mägi (Ericsson) och Per Sjöström (Telia) bjuder på föreläsningar med framgångsexempel från traditionella storföretag.

Martin Gren (Axis) och David Cronström (Electrolux) är båda lokala talare vars verksamheter och IoT projekt påverkar sina marknader globalt.

Mer globala perspektiv ger oss Parik Chopra (Philips, Germany), som berättar om smarta ljuslösningar som applicerats både i Europa och Mellanöstern, och Marie Gilmous (Nichols Group, UK) som kommer att dela erfarenheter hur IoT har effektiviserat infrastrukturen i Storbritannien.

Keynote speakers är Ashkan Fardost, TEDx talare och trendspanare inom framtida teknik för bla. SVT samt det hypade elbilsföretaget Unitis grundare Lewis Horne.

Samtliga 24 talare med kort biografi och sammanfattning av föreläsning, finns publicerade på http://www.iotconf.se

Initiativtagare och arrangörer till konferensen är Ideon Meeting och Øredev. Konferensens stödjs av 11 partners och drivs utan vinstsyfte.

Partners: Combitech, Future by Lund, Innovation Skåne, Jayway, IOTAP, Malmö Yrkeshögskola, MAPCI, Mobile Heights, SMSE, Things by Sting, Topp.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Hammar, Øredev

070-614 86 81, andreas@oredev.org

Liza Nydén, Ideon Meeting

073-315 35 20, liza.nyden@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.