Sveriges största klädbytardag kommer till Pumphuset den 6 april

Lördagen den 6 april arrangerar Naturskyddsföreningen Sveriges största klädbytardag på över 100 platser runt om i landet. En av de platserna är Pumphuset där Uppsala Vatten precis som förra året arrangerar en klädbytardag.

Illustration Erica Jacobsson

Vi hoppas att många Uppsalabor besöker klädbytardagen och passar på att uppdatera sin vårgarderob och samtidigt värna om miljön. Förra året bytte över 44 000 plagg ägare på Sveriges största klädbytardag. Det motsvarar en resursbesparing av 33 ton kemikalier, 304 ton koldioxid och 43 000 kubikmeter vatten, förutsatt att de bytta plaggen ersatte nya plagg.

Vi uppmuntrar nu alla Uppsalabor att rensa i garderoben - ta med fem fina plagg och komma till klädbytardagen på Pumphuset!

Klädbytardagen på Pumphuset, Uppsala.

Tid och plats: 6 april, Pumphuset, Munkgatan 2, vid Svandammen. Inlämning sker mellan klockan 10.00 och 11.00. Då är man välkommen med max fem rena och välvårdade plagg. Klädbytet sker därefter mellan 13.00 och 15.00.
OBS! Vi tar inte emot barnkläder.

Klädbyte ren miljövinst

3 av 5 svenskar tycker att de äger för mycket kläder.

Men trots fulla garderober köper svenskarna varje år cirka 14 kilo nya kläder och textilier.

Miljön drabbas hårt av alla dessa kläder. Det går åt mycket vatten, kemikalier och energi både vid odlingen av bomullen och när tyget tillverkas. För att producera tyg till ett par jeans går det till åt ungefär 6 000 liter vatten.

Genom att öka livslängden från 2,2 år - som är genomsnitt för ett plagg - med 9 månader, minskar klimatpåverkan med 27 procent och vattenanvändningen med 33 procent. Att byta kläder med andra är ett av flera sätt att låta kläderna leva länge. Laga, ändra och skänka till insamling är andra miljösmarta tips.

Mer info på
www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen