Sveriges största undersökning av matpriser på nätet klar

Pensionärernas Riksorganisation, PRO, presenterar idag sin årliga prisundersökning. Tyvärr har coronapandemin medfört att vi inte har kunnat besöka butiker, vilket vi brukar göra i hela landet. I stället har vi gjort Sveriges största undersökning någonsin hittills av matpriser på nätet.

PRO hittade de billigaste matkassarna på västkusten, i Kungälv och i Halmstad. FOTO: Anneli Nygårds.

- För första gången sedan starten 1991 tvingades PRO:s tusentals prisundersökare att hålla sig hemma. Vi är ändå glada att vi kan förvalta undersökningen genom att visa priserna för PRO:s matkasse med hemleverans respektive upphämtning i butik. Från den billigaste till den dyraste i landet, säger Christina Tallberg, ordförande i PRO.

Det har inte blivit billigare att handla mat online. Sedan förra året har PRO:s matkasse i genomsnitt ökat med tre procent. I vissa delar av landet har priset ökat ännu mer – till exempel i Jämtlands län med upp till tio procent.

- Äldre personer ska kunna handla mat på nätet utan att bli ruinerade. Även äldre med en ansträngd ekonomi ska ha råd att handla mat på nätet, säger Christina Tallberg.

Undersökningen är gjord i samarbete med prisjämförelsesajten Nätmat.se. Vi har undersökt 354 butiker med hemleverans och 626 butiker med upphämtning av beställda varor. Den billigaste matkassen med hemleverans kostade cirka 804 kronor – och den dyraste nästan 1 086. Det skiljer 35 procent i pris mellan kassarna. Den billigaste kassen att hämta i butik kostade drygt 774 kronor och den dyraste drygt 1 006. Här skiljer priset 30 procent. Vi hittade de billigaste matkassarna på västkusten, i Kungälv och i Halmstad.

Att kunna få matkassen levererad till hemmet skiljer stort beroende på var man bor. I till exempel Göteborg är det möjligt för 100 procent av hushållen, medan täckningsgraden för hemleveranser i Norrbotten bara är 37 procent.

- PRO tycker att möjligheten till hemleverans bör bli bättre runt om i landet. Det är inte bara närhet till en storstad som ska avgöra, säger Christina Tallberg.

Mer information om undersökningen finns på PRO:s hemsida: pro.se.

Ola Nilsson, sakkunnig konsumentpolitik hos PRO, telefon: 08-701 6711, e-post: ola.nilsson@pro.se
Sten Söderberg, pressekreterare, telefon: 08-701 6710, e-post: sten.soderberg@pro.se

PRO Ångermanland erbjuder regionen hjälp med covid-information28.1.2021 16:00:39 CETPressmeddelande

PRO Ångermanland har idag cirka 7500 medlemmar där merparten är i åldern 70+. Vi har ett väl utvecklat medlemssystem med såväl sms-funktion som e-post till våra medlemmar. Vi erbjuder oss nu att hjälpa till med information om när, var och hur vaccinationen går till. Det är snabbt och enkelt att via vårt medlemssystem att nå ut till medlemmarna och detta utan kostnad för Region Västernorrland.