Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Sveriges trupp mot Frankrike

Ellen Nyström är tillbaka efter fotskadan och kommer spela mot Frankrike. Däremot vilas Farhiya Abdi, på grund av sin lårskada.

Klockan 20.00 (svensk tid) spelar damlandslaget sin sista gruppspelsmatch i Basket-EM, mot Frankrike och inför matchen sker några förändringar i truppen.

In: Ellen Nyström.

Ut: Farhiya Abdi.

- Ellen har nu rehabat i några dagar och känner sig bättre och redo för spel. När det gäller Farhiya har vi beslutat att vila henne i kvällens match, säger landslagsläkaren Caroline Sigefelt.

Farhiya Abdi stod för 11 poäng i öppningsmatchen mot Montenegro. I andra halvlek mot Tjeckien på fredagskvällen skadade hon sig, och det konstaterades en mindre muskelskada i låret.

Ellen Nyström hann spela en minut i öppningsmatchen mot Montenegro innan hon skadade foten och fick kliva av. Hon var ombytt mot Tjeckien, men spelade inte.

Sveriges trupp mot Frankrike

#5 Kalis Loyd
#6 Frida Eldebrink
#7 Klara Lundquist
#8 Ellen Nyström
#9 Elin Eldebrink (K)
#10 Danielle Hamilton Carter
#11 Regan Magarity
#13 Binta Drammeh
#14 Louice Halvarsson
#15 Josefin Vesterberg
#17 Amanda Zahui

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.